fredag 13 april 2018

Magen och löparmagen

Jag minns fortfarande tydligt hur jag efter vissa fotbollsträningar kvidande kunde sitta, nästan i fosterställning, på toa. Smärtorna kom i omgångar och var fruktansvärda. Uppemot en halvtimma i det tillståndet var inget ovanligt.

Det hände lite då och då (oftare om träningen eller matchen hade inneburit att jag tagit ut mig extra mycket) och tillhörde det normala. Jag hade aldrig någon tanke på att uppsöka läkare. Det där med dålig mage var bara att acceptera. Det var inte mycket mer med det.

Det normala är det vi upplever och tar som sanning. I mitt fall en ständigt gasig mage som ibland blev extra arg. Därför blev jag förvånad när jag för ett antal år sedan gick över till en lågkolhydratkost och det bara tog stopp.

Vad hände? Jo, teoretiskt hade jag koll men att få uppleva hur magen bara slutade prata och gaserna inte infann sig längre var fantastiskt.

Det blev steg ett i min nyvunna maghälsa, en i princip ständigt harmonisk mage.

Steg två finns inte. Däremot har jag vunnit nya maginsikter i och med att utgångsläget är annorlunda än tidigare. Det blir så tydligt vad det beror på när magen inte mår bra. Alltid samma gemensamma nämnare - kolhydrater.

Löparmage. Ett allmänt begrepp som verkar vara en sanning man får acceptera. Den är inte rolig och infinner sig nästan varje gång jag kvällen före har slarvat med maten i den mån att jag har tryckt i mig mängder med kolhydrater.

Däremot. Gör jag som vanligt, vilket innebär lågkolhydratkost kvällen före, och ger mig ut på fastande mage morgonen efter så har det aldrig hänt att magen krånglar. Aldrig!

Därför blir det lite lustigt när jag i olika löpartidningar läser om problematiken och där man med ljus och lykta letar efter tips och råd som inte ser ut att fungera speciellt bra.

För egen del innebär det att jag tar konsekvenserna av kolhydratsnjutning lite då och då samt att jag inför löpningar och då framförallt tävlingar alltid ger mig ut på en fastande mage som dessutom har fått i sig minimalt med kolhydrater kvällen före. Allt som oftast innebär den tomma magen att den dessutom hanterar kolhydrater bra under längre lopp. Jag tänker att det beror på att kolhydraterna tas om hand av en mage som inte jobbar med annat. Den är redo att hantera tillförseln.

En god maghälsa! För mig innebär det att begränsa intaget av kolhydrater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar