tisdag 17 april 2018

Hormonbibeln av Martina Johansson


Hormonbibeln förklarar Martina Johansson hur vår inre kemi fungerar. Vilka våra hormoner är, vad de har för funktion och hur de påverkar oss. Dessutom förklarar hon på vilket sätt vi i vår tur kan påverka dem och varför vi vill göra det. Om vikten att hålla inflammationsnivåerna i kroppen låga, hur man gör det och mycket mer.

Boken är väldigt intressant men även lite svår ibland med mängder med svåra ovanliga ord och förklaringar. Som brukligt försöker jag nöja mig med att förstå helheten och inte stanna upp för mycket för att få järnkoll på allt i detalj.

Hälsa och en optimering av hälsan tycker jag är otroligt spännande. Jag mår fantastiskt bra idag men tänk om det kan bli ännu bättre? För många år sedan trodde jag att jag mådde bra men fick mig en upplysning när jag gick över till en lågkolhydratkost. Tänk om det är samma sak igen?

Förmodligen kommer jag så sakteliga minska eller till och med utesluta mejerier. Jag kan tänka mig att återigen bli striktare genom att äta mindre mängder kolhydrater och jag kan också tänka mig att lägga in några pass med tyngre styrketräning framöver. Idéer som Hormonbibeln har gett mig för att se om jag kan nå ytterligare en nivå i mitt välmående.

Däremot är jag inte lika intresserad av kosttillskott. Något som Martina till viss del ser som ett acceptabelt alternativ. Jag vill äta naturligt. Får se vad framtiden säger om det.

Boken är väldigt läsvärt och för min del blir den som en förlängning av en redan påbörjad process.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar