fredag 31 december 2021

Nytt längdrekord: Drygt 4000 km under ett kalenderår

Någon gång i våras dök tanken upp om att det vore roligt att komma upp i 4000 löpta kilometer på ett år. Tanken både lockade och lockade inte. Det är alltid roligt med rekord men vad kommer det att kosta? Jag ville inte att målsättningen skulle bli ett jobbigt ok. Ett mål som riskerade att göra löpningen allt för kravfylld. 

Sommaren gick och när jag räknade på det insåg jag att det inte skulle bli några problem. Jag skulle vara tvungen att hålla ett veckosnitt på 75 kilometer resten av året och det kändes överkomligt eftersom jag så ofta springer mer än så. Hösten blev därför härligt kravlös och jag lyckades stå emot lockelsen att springa mer. Varför nöja sig med 4000 när det skulle kunna bli mer? 4500 kändes inte orimligt. 

Men jag var nöjd och var inte intresserad av att höja ribban, framförallt av två anledningar. 

1. Stand up paddle hade tagit sig in i mitt liv och jag ville mer än gärna njuta av denna för mig nya träningsformen.

2. Någon gång under sommaren bestämde jag mig för hur tränings- och rörelseåret 2022 skulle se ut. Mer variation och därmed mindre löpning. Och det blev som att jag tjuvstartade med det.

Längre längre fram?

Hur långt skulle jag kunna springa på ett år? När jag ställer mig den frågan dyker genast en annan fråga upp. Hur långt vill jag springa på ett år? 5000 km? 5200 km?

Jag kan mycket väl tänka mig att jag hamnar där något år framöver. Löpningen är trots allt min passion och tid finns om jag vill. Vi får se. 

2021 års löpning i siffror:

Totalt: 4 096,4 km

Snitt per månad: 341,4 km            per vecka: 78,8 km                 per dag: 11,2 km

Längsta dag: 78 km

Längsta vecka: 309 km (även detta rekord)

Längsta månad: 525,2 km


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar