tisdag 14 december 2021

Smaka på livet

Fantastiska vyer i Slovenien.

Målsättningar, ständiga målsättningar är en livskraft som aldrig får ta slut. Allt som oftast är de kanske förknippade med träning men de måste finnas i allt. 

Livet är nyfikenhet. Den dagen vi slutar vara nyfikna på livet är det nog lika bra att "plocka ner skylten". 

I mitt huvud formulerar jag det i termen att "Smaka på livet". Det riktiga livet som äger rum utanför skärmen. Att prova på saker och uppleva saker för att få reda på hur det smakar. Är det något jag vill ha mer av eller inte? Vad nytt kan jag lära mig? Dansa!? Rida!? Spela instrument!? Eller som Lucia swimrun härom dagen...


Jag har en pensionärslista. En lista med saker jag idag tror att jag vill göra när jag blir pensionär. Den ändras lite då och då. Men jag har också en "härochnulista" för att smaka vad livet har att erbjuda. Jag tänker att det finns massor med saker att upptäcka i form av upplevelse, erfarenheter och kunskaper. 

Ju mer vi smakar desto rikare blir vi och jag har svårt att se att det någonsin går att bli mätt. Däremot finns en risk att stänga in sig och låta det bekväma ta över. Att hålla sig till det gamla och beprövade. Det fungerar och duger. Men då blir det aldrig annat än "pannkakor" och "köttbullar" eller kanske "pizza" och "hamburgare". Låter skittrist.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar