tisdag 12 oktober 2021

Snälla! Gilla inlägget

Hur långt är vi beredda att gå för att få respons?

Såklart att vi vill ha den där tummen. Eller hjärtat. Så många visningar som möjligt och kommentarer. Massor av kommentarer.

Allt annat vore ren och skär lögn. För hade vi inte brytt oss, ja, då hade vi knappast delat med oss. 

Frågan är hur viktigt det är och hur det får oss att må när responsen inte blir som vi hoppats?

Personligen hade jag förmodligen varken haft FB eller något annat socialt media överhuvudtaget om det inte hade varit för att synas som Lärarhälsocoachen. Jag är bedrövligt dålig på att följa andra eftersom jag verkligen inte är intresserad. Nu när jag på allvar har börjat ägna tid åt mitt företag måste jag bli mer aktiv och försöka synas mer och givetvis påverkas jag. 

Jag vill ha framtida kunder och uppdrag men eftersom jag inte står och faller med det ekonomiskt kan jag ändå ha en något sånär avslappnad attityd till det hela. 

Därför kommer jag fortsätta med mina "socialamediapauser" som kan vara allt ifrån några dagar till någon vecka. Där och då får jag svaret på hur viktig interaktionerna på nätet är och hur jag påverkas. Det är som vilken drog som helst. Väl inne i det så är lusten större att både lägga ut och se reaktioner men med lite distans försvinner båda behoven mer än snabbt. Jag kan till och med känna en motvilja att börja igen. 

Självanalysen är något jag alltid förespråkar i alla sammanhang. Hur viktigt är sociala media för mig? Hur får det mig att må? Att det ger kickar är givet men hur många negativa känslor ger det och hur ofta? Hur känns det när responsen inte blir så stor? Är jag fast i drogen eller kan jag enkelt ta mig ur?

Vi lever i en väldigt märklig och ofta svår verklighet. Att avhålla sig från skärmen och sociala medier är knappt möjligt eller ens önskvärt eftersom där finns nödvändiga eller rent av bra saker också. Därför krävs det att ha ett sunt förhållningssätt och det är verkligen inte det lättaste. 

Som vanligt förespråkar jag att man har ett på förhand bestämt regelverk. Annars är det ypperligt svårt att stå emot impulsen att få den där kicken via nätet. En kick som definitivt kan ha sina baksidor....

För övrigt är det både roligt och utvecklande att lägga upp en viss typ av bilder på sig själv på nätet..... Är speciellt nöjd med med pussmunnen med den sensuella blicken.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar