fredag 15 oktober 2021

Regler, regler och ännu fler regler....


Ärlighet och medvetenhet.

Vi har av naturen genom årtusenden berikats med egenskaper som en gång i tiden fick oss att överleva men som idag är både mindre smickrande och direkt kontraproduktiva för att må bra. 

Vi är bland annat bekvämliga och lata. Impulsstyrda. Och för att hantera detta krävs tråkigt nog regler, regler och ännu fler regler.

Det går inte att sväva omkring och tro att vi ska kunna leva ett bra och hälsosamt liv om vi alltid i stunden ska ta beslut. I längden klarar vi helt enkelt inte av det eftersom det i stunden är jobbigt att ta beslut. Det äter på vårt mentala kapital och därför måste vi på förhand ha bestämt hur vi ska agera. Gör vi det är det bra mycket större chans att vi klarar av att vara stoiska mot vår ständiga längtan att välja den enkla vägen. För idag är lockelserna många även om de kan sammanfattas i huvudkategorierna:

Socker och skärmtid. Eller översatt till snabba kickar och lättja.

Jag har mängder med regler för att hantera lockelserna ovan och tittar man djupare på fenomenet regler så är det tydligt att vi människor inte löser någonting utan ett tydligt regelverk.

Hur skulle trafiken se ut? Arbetsplatsen eller samhället i största allmänhet? Familjelivet? Vi är experter på att "flyta ut" när och om vi kan. Vem kör tex inte fortare på autobahn? Vem tar inte tillfället i akt om chefen ger lillfingret? 

Och visst, även om regelverket finns så bryter vi mot det ändå men genom att ha en utgångspunkt blir förseelserna förhoppningsvis varken så grova eller återkommande. 

Jag är inte annorlunda än någon annan men det är tveklöst att den här ärligheten, medvetenheten och regelfascismen gör nytta. Jag har inga problem med att slå mig själv på bröstet i det här avseendet. 

Jag är oerhört nöjd med hur jag hanterar exempelvis mitt matintag och min sömn. Min skärmtid och min träning. Ibland blir det avstickare men inte ofta och det beror tveklöst på de förutbestämda reglerna som bestämmer när lockelserna kallar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar