måndag 16 september 2019

The marathon monks of mount Hiei av John Stevens


Jag vet inte om jag någonsin tidigare har blivit så fascinerad av en bok som av den här. Det den tar upp och beskriver är fullständigt galet och absurt och samtidigt så otroligt intressant. Tänk vad vi människor kan klara av. Vad vi kan åstadkomma både fysiskt och mentalt. Finns det ens någon gräns?

Oavsett ger den här boken perspektiv på just det här med hur vi kan töja på våra gränser för vad vi klarar av:

Tyvärr ingen tydlig bild men ändå värd att titta närmare på. Totalt 1000 dagars löpning där sträckan blir omkring ett varv jorden runt. Lägg dessutom till en fasta på 9 dygn där de varken får äta, dricka eller sova.
Jag blir så oerhört motiverad av den här boken. Absolut inte i den mening att det skulle vara aktuellt att göra något liknande. Nej, men däremot har vi alla våra egna strider och gränser att tänja på och såklart att jag vill nå längre i min personliga utveckling. Saker kommer alltid att upplevas som mer eller mindre jobbiga och om bara sinnet och motivationen är det rätta så finns inget hinder som inte går att besegra.


Första delen av boken går lite allmänt igenom buddhismen och den kände jag var lite sömnig. Dels för att jag är ovan vid att läsa engelska och dels för att det är något jag har förhållandevis bra koll på. När boken däremot kommer in på marathonmunkarna blir jag fullständigt fast. Kul också att boken inte bara håller sig på en allmän nivå utan att den dessutom tar upp flera enskilda munkar. Det blir verkligen personligt.

Tydligen finns det en och annan filmsnutt om de här munkarna på Youtube. Det måste jag se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar