torsdag 5 september 2019

Fasteexperiment - nästa nivå i min fasta

Sedan 2014 har mitt fastande sett ungefär likadant ut. Min första måltid brukar vara vid lunch vilket innebär att matintaget allt som oftast är cirka 16 timmar efter det senaste kvällen innan. Så här ser det ut så gott som varje dag förutom en dag i vecka då jag fastar omkring 24 timmar.

Se mer:

http://lararhalsocoachen.blogspot.com/2017/11/fastnat-i-fastan.html

Att jag är övertygad om att det är väldigt nyttigt att fasta är alltså ganska självklart men jag har också under en längre tid velat och varit nyfiken på att fasta ännu längre vid ett enskilt tillfälle. Fastans alla fördelar ska ju då bli ännu större.

Motivationen har varit hög och det var nära att jag fick tummen ur före Kalmar Ironman men det kändes dumt att experimentera just då.

Men nu är det gjort och som alltid är det roligt att reflektera över hur det gick och hur det kändes.

Inför
Så gott som varje gång det ska till något nytt tror jag de flesta känner en viss osäkerhet och kanske till och med rädsla. Jag minns min osäkerhet före den där gången jag skulle fasta i 24 timmar för första gången och det var likadant nu. Hur kommer det att kännas? Kommer jag bli vrålhungrig? Extra trött? Irriterad? Och så vidare.

Flera av fördelarna med 24-timmars fastan känner jag verkligen av. Jag känner mig stark (både fysiskt och mentalt) och pigg men så finns ju även det där teoretiska som jag aldrig kan mäta men som jag vet om. Jag tänker framförallt på cellstädningen och de hormonella fördelarna. Därför kände jag att jag den här gången ville få några mätbara resultat. Jag lånade därför storebrors våg och tog fram ett måttband.

Min plan var att fasta under 48 timmar och samtidigt träna på som vanligt. Hur skulle det kännas och vad skulle jag få för mätbara resultat?

Jag ska tillägga att jag inte har någon målsättning att gå ner i vikt men eftersom den legat på samma nivå i 7 år så tyckte jag att det skulle vara intressant att se om det blev någon förändring och om den skulle bestå.

Fastan pågick från onsdag kväll till fredag kväll.

Intag under fastan:
- Morgonkaffe med lite kanel och en matsked kokosolja.
- Ytterligare två koppar kaffe per dag och en och annan kopp te.
- Salt
- Magnesiumtabletter på kvällen

Träning under fastan:
- 1 timmas styrketräning (torsdag)
- 1 och en halv timmas löpning med Solvikingarna (torsdag)
- 45 minuters cykling (fredag)
- 20 minuters löpning (fredag)

Vikt och midjemått:
Onsdag morgon: 76,7 kg och 85 cm (ville ha ett ursprungsmått morgonen före fastestarten på kvällen)
Onsdag kväll: 77,1 kg och 85 cm (efter "sista måltiden")
Fredag kväll: 72,9 kg och 83 cm (precis före första måltiden efter fastan)

De mätbara resultaten var alltså att jag hade gått ner cirka 4 kilo i vikt och minskat med 2 cm i midjemått.

Och hur kändes det?
Jag blev både lite överraskad och glad över hur bra det hade känts. Jag kände mig precis som vanligt. Dygn två var precis som dygn ett. Det var inga problem att gå och lägga sig att sova efter 24 timmar och jag hade ork och energi under precis hela fasteperioden. Faktum var att jag var lite sugen på att förlänga fastan med ytterligare 12 timmar men en mysig middag med min hustru på tu man hand lockade mer.

De här två dagarna hade jag fullt schema och jag tror att det underlättar. Med för mycket dötid hemma med mat runt omkring tror jag att fastan mentalt kanske blir jobbigare. Jag hade heller inga måltider där jag satt med och tittade på när andra åt. Även det förmodligen jobbigare. Måltider är ju både väldigt goda och socialt trevliga och det ska verkligen inte underskattas.

Intressant är att jag på lördagen kände mig väldigt trött. Vad berodde det på?
Morgonen började med två timmars löpning och sen ett antal timmar med takbyte hos mina föräldrar. Vätskebrist kanske? Man tappar ju en del vätska under en fasta och jag kanske inte hade rätt balans. En annan tanke är att kroppen när den väl fått mat igen (fredag kväll) bearbetade detta så grundligt att mycket energi gick åt till det. En slags omställning och tillrättavisning från kroppen om att "nu lägger du av med att slösa bort min energi?

Jag vet inte men är nyfiken på hur det kommer att kännas nästa gång. För fler gånger blir det garanterat.

Kilotappet och det minskade midjemåttet kände jag direkt att jag ville följa upp en vecka senare. Skulle det smyga tillbaka upp igen till mitt eventuella normalläge eller inte?

Svaret är: 75,2 kg och 84 cm i midjemått.  En vecka senare låg jag alltså cirka 2 kg under min tidigare vikt och med 1 cm mindre i midjemått.

Min slutsats är att jag har blivit av med en liten fettdepå som jag inte har haft någon användning av eftersom jag aldrig har kommit åt den. På sätt och vis ett kvitto på att energi in och ut har varit i balans genom åren men att det också finns att ta av ifall det skulle vara av intresse. Och även om jag i grund och botten inte är intresserad av viktnedgång blir jag ändå nyfiken på en eventuell optimering. Varför gå omkring med kilon i onödan? Det viktiga är ju trots allt att må bra. Att ha ork och energi. Skulle jag orka mer med ytterligare några kilo mindre? Bevisligen äter jag ju bra och får mina energibehov tillgodosedda.

Oerhört intressant. Och hur blir det nästa gång jag fastar 48 timmar eller mer? Vad blir resultatet av det? Och hur blir det i och med den där andra kostförändringen jag funderar på?

Kommer i det närmaste dra ner på kolhydraterna ännu mer för att prova på att äta en ketogen kost.

Så spännande och roligt att experimentera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar