fredag 20 september 2019

Genvägen av Cecilia Furst


Genvägen till ett friskare liv är ytterst intressant men stora delar av den är verkligen svårsmällt.

Grundtanken är att de flesta kroniska sjukdomar går att förhindra genom att skräddarsy behandlingar utifrån varje persons unika gener.

Utgångspunkten är "varför brinner det istället för att med medicin bara försöka släcka." Boken går tydligt igenom på vilka sätt vi påverkas av olika saker i vår närhet såsom stress, mat och olika gifter. Dessutom ges en genomgång av våra 10 stycken så kallade supergener. Gener som påverkar oss och som vi i vår tur kan påverka beroende på hur vi lever. Vårt immunförsvar är liksom allt annat i kroppen extremt avancerat och påverkas väldigt olika beroende på vilka vi är rent genetiskt samt vilket typ av liv vi lever.

Jag tycker verkligen att det här är oerhört intressant men det det blir ganska ofta svårt och jobbigt att hänga med i boken med alla ovana ord och begrepp. Trots att jag känner igen en hel del med tanke tidigare böcker jag läst samt att jag vid ett par tillfällen också har lyssnat på Cecilia blir det väl utförligt och svårbegripligt för en lekman som mig.

Ändå bildas en helhetsbild. Våra gener och vårt leverne påverkar varandra och jag tycker som alltid att det är intressant att ta del av vad vi exempelvis bör äta och inte. Men den elimineringskost som förespråkas här stämmer inte helt och fullt med det autoimmuna protokollet och det är ju både lite jobbigt och intressant. Till exempel ska man enligt Furst utesluta nötkött och gris. Det kan jag inte se logiken i...

En bra bok men delvis svår att förstå och hänga med i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar