söndag 29 september 2019

Ett ytterligare steg i matexperimenterandet

Februari 2012 började jag äta en lågkolhydratkost. Hösten 2014 började jag med att fasta. Det är ju ganska mycket som ryms i begreppen lågkolhydratkost och fasta och för min del har det sett lite olika ut.

Fastan har jag skrivit om nyligen och går därför inte närmare in på den. Det nya för mig nu kommer att gälla matintaget men först en liten kort bakgrund:

Bakgrund
Lågkolhydratkosten var till en början väldigt strikt och innehöll i flera år väldigt mycket mejeriprodukter. Allt eftersom har det där dock varierat en hel del. Till och från har det varit ganska liberalt med en hel del grönsaker som inte varit "ovan jord".

I och med min hustrus psoriasis har vi tagit en ny kurs i ätandet. Det autoimmuna protokollet, som hon har anammat, har minst sagt influerat oss en hel del och även om jag inte har följt det lika hårt har det ändå inneburit en del förändringar.

Framförallt har jag minimerat mejeriprodukterna kraftigt och jag har verkligen märkt av en skillnad. Snacka om att mejerier triggar mitt ätande. Jag var nog inte medveten om hur mycket förrän nu när jag har tagit bort det så mycket.


Ost är ju löjligt gott och svårt att få nog av samtidigt som det öppnar aptiten rent allmänt.

Och när jag nu i princip har tagit bort osten känner jag att jag inte alls äter lika mycket totalt. Suget efter mer är inte lika stort.

Mot en ketogen kost
Den här utvecklingen tillsammans med att jag den här sommaren har fördjupat mig mer i den ketogena kosten har gjort mig väldigt nyfiken och motiverad till att äta just en ketogen kost.

Förändringen för mig kommer inte att bli så stor. I princip innebär det att "nolla" mejerierna totalt och ta bort de där kolhydratrika grönsakerna. Jag är tveksam till hur jag ska göra med vår hemmagjorda kefir. Massor med härliga bakterier där men det är ju en mejeriprodukt.....

Kvar blir alltså: Kött, fisk och fågel. Ägg och "ovanjordgrönsaker" samt en härligt massa med smör, oliv- avokado- och kokosolja. Talg till allt som behöver stekas. Kaffet kommer jag till en början behålla men det är inte omöjligt att även det ryker så småningom eftersom det är blodsockerhöjande.

Hur kommer jag att uppleva det här? Ska blir riktigt intressant och jag känner ett visst behov att få mäta eventuell förändring igen. Framförallt funderar jag på att skaffa mig en ketonmätare för att på riktigt kunna veta om jag befinner mig i ketos eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar