måndag 23 september 2019

Målsättningar framöver

I år var det Kalmar Ironman. 2018 var det Aktivitus trailrace 100 miles. 2017 Klassikern. 2016 Ultravasan.

Ända sedan 2011, då jag gjorde min första löptävling (Göteborgsvarvet), har jag haft något rörelsemål att sträva efter i min träning. Sakta men säker har utmaningarna blivit större och större men nu kommer det bli en förändring på det.

På väg mot nya mål.... Foto: Peter Wretmo
Det kommer med all säkerhet bli en och annan tävling framöver eftersom det är så roligt men inte något jag kommer att planera långt i förväg. Mina mål kommer istället ligga på ett annat plan.

Jag vill utveckla min fysiska och mentala hälsa på ett plan som varken har med kilometer eller tider att göra.

Min fysiska utveckling
Jag är stark och uthållig men det framkommer med all önskvärd tydlighet att min kropp inte är i balans. Jag tänker att den där skadan riskerar att komma snart.Till exempel är det ganska stor skillnad i min överkroppsstyrka om jag jämför höger och vänster sida. Höger vad är stelare än vänster vad. Mitt vänstra knä spökar, Vänstra sätesmuskeln säger oftare ifrån än högra och så vidare.

Jag vill ha en kropp i balans. Jag vill att den ska bli funktionell och jag vill känna att varenda muskel och kroppsdel är i precis så gott skick som den kan bli och då kan jag inte fortsätta på samma spår. Därför kommer jag det kommande året lägga en större fokus på min rörlighet. I oktober kommer jag att gå en utbildning till rörelsecoach i Walkfeelings regi som jag verkligen ser fram emot. Jag hoppas att den kommer att leda mig i rätt riktning. Utöver den utbildningen tänker jag mig mer stretching och Yoga. Två aktiviteter som jag på grund av tidsbrist måste lösa utan vägledning från någon annan. Får se hur det går.....

Min mentala utveckling
Jag är idag mer medveten om min andning än tidigare. Jag är dessutom väldigt nöjd med min morgonmeditation. Min medvetenhet har ökat och jag kommer oftare på mig själv när jag stressar och när jag andas för dåligt eller ibland inte alls. Min planering är bättre än tidigare och jag utsätter mig inte lika mycket som tidigare för stressade situationer. Likväl är detta ett område som jag känner har en enorm utvecklingspotential.

Till en början kommer det att handla om att göra mer av det jag har börjat med och "aktivera" andningen och meditationen fler gånger under en dag. När jag springer, när jag jobbar, när jag kör bil, när jag......

Tänk om min kropp en dag inte säger åt mig att något eventuellt är lite fel. Tänk om jag en dag kan nå en sådan härlig ro att jag ytterst sällan blir exempelvis arg och stressad.

Jag har garanterat aldrig tidigare haft så bra mål nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar