lördag 17 september 2022

Här/hit har jag sprungit, cyklat....

En helt vanlig väg?

Och nu även paddlat.

Det började 2015 med Borås ultra marathon. 87 km från Skatås till Borås. Motorvägen mellan Göteborg och Borås kör jag lite då och då men efter den här tävlingen fick sträckan en annan betydelse. Utsikten från bilen. Den "ändlösa" skogen. Tiden det ändå tar med bil trots den höga hastigheten.

Har jag verkligen sprungit där inne och så långt?

Likadant med Aktivitus trailrace 100 miles när jag sprang "runt" Göteborg eller när vi kommer till Sälen, Mariestad, Halmstad eller vad det än må vara. För att inte tala om när vi den här sommaren har åkt på samma vägar som jag sprang förra året till Karlsborg; 

Partille - Karlsborg

eller i år till Ängelholm;

Kållered - Ängelholm

Jag känner förundran och stolthet. Många gånger glädje och ibland till och med lite sorg när jag känner igen något litet hus, ett ställe jag vilat på eller bara miljön. Jag minns alla mina känslor (positiva och negativa) samtidigt som jag har svårt att tro att de är mina när jag sitter bekvämt tillbakalutad i bilen. Jag men ändå inte jag. Som om jag tänker tillbaka på en annan version av mig själv. En bättre och starkare och för all del en mer rubbad version av mig själv än den i bilen. 

Skulle jag klara av att göra samma sak igen? Vill jag det? 

Vad är stoltheten och de gamla "meriterna" värda idag?

Jag njuter av alla dessa känslor men de får mig också att tänka på här och nu samt framtiden. Jag är girig och vill inte bara njuta av det som har varit. Jag vill känna mig stark och stolt även idag och imorgon. Mitt fysiska jag och mitt mentala jag hör ihop och jag vill fortsätta att samla på mig känslor av alla dess slag även i framtiden oavsett om det är löpning, cykling (njae:) eller paddling med SUP´n. 

Som om erfarenheterna är en härlig grund men som inte får lämnas att förfalla. Åldern kommer men den ska inte hindra mig från att känna mig stark och stolt. Stark och stolt utifrån vem jag är och vem jag kommer att vara oavsett om det i framtiden fortsätter vara löpning eller promenader, yoga eller annan aktivitet som kanske bättre passar med åldern. 

Nicht rasen! Tror jag det stod på de där roliga motorvägsskyltarna i Tyskland förr. Anpassa de fysiska aktiviteterna efter förutsättningarna. 

Spring så att du kan springa imorgon. Eller träna/rör på dig så att du kan träna/röra på dig imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar