fredag 16 september 2022

Från djupaste mörker till sann lycka

Varför denna snillrika anordning?

Tillgången till hav och vackert väder i somras under en hel vecka innebar givetvis att det måste paddlas SUP varje dag. Dag ett, två och tre gjorde mig inte mätt på paddlandet. Tvärtom. 

Eftersom min uppblåsbara SUP läcker något finns det anledning att fylla på med luft lite då och då. Egentligen behöver jag inte efter endast tre dagar men jag hade ju semester så varför inte?

Fram med pumpen, i med munstycket och så är det bara att......., ljudet när jag sätter i munstycket får magen att hugga till. Vad i hela ..... är det som händer?

Det pyser inte ut luft. Det forsar ut. Snabbt bort med munstycket. Kontrollera SUP´n, kontrollera pumpen. Eftersom jag inte kan se något fel provar jag igen och återigen forsar luften ut. 

Vad sjutton?

Hämtar vatten för att kolla luftbubblor och kliar mig kraftigt på huvudet. Blir frustrerad och allt mer irriterad. Jag kan inte se vad problemet är och har ingen lösning. Nu är SUP´n inte paddlingsbar längre eftersom för mycket luft försvunnit och jag ser framför mig hur resten av veckan blir utan SUP. Om jag bara hade varit nöjd. Det var ju inte ens nödvändigt att pumpa upp den mer. 

Irritationen och frustration övergår allt mer i nedstämdhet. Jag börjar på riktigt bli ledsen. Flera dagars havspaddling kvar och jag kommer kanske inte kunna utnyttja det.

Lösning. Det måste finnas en lösning. 

Jag lutar åt att något är fel med pumpen och tänker att jag får ta en promenad på campingen för att se om jag kan låna en annan pump. Jag har ju trots allt sett ett flertal SUP-ar under veckans gång. Det lilla hoppet jag känner slås ner av det faktum att jag under min promenad inte ser en enda SUP. Vart har de tagit vägen? Djupt nedslagen fortsätter jag hemåt. När jag närmar mig vår stuga plingar det till i hjärnkontoret. 

Kan det vara så att....

Nu är det bråttom. Jag skyndar mig tillbaka. Det finns nämligen en lite gummiring i munstycket på pumpen som vid ett antal tillfällen har ramlat av. Kan det vara så enkelt att den saknas? 

Jajamän! Pumpen saknar gummiringen och jag sätter kurs mot bilen och bagaget där SUP-ryggan ligger och där jag har förvarat pumpen. Bilen står halvt om halvt på en grusgång så jag tittar neråt eftersom jag är barfota och behöver ha viss koll på var jag sätter fötterna. 

Jag kommer aldrig till bagaget. På vägen, vid vänster framdäck, får jag syn på något och givetvis är det den lilla gummiringen. 

Pumpa - suppa - och njuta.

När jag sedan är ute och paddlar tänker jag följande:
1. Det här får aldrig hända igen.
2. En bra karl har tur.
3. Promenaden - hjärnan. Jag vet sedan tidigare att hjärnan fungerar som bäst under rörelse och den här händelsen var ytterligare kvitto på det. 

Numera har jag en strumpa med tejp omkring munstycket som en kondom över munstycket och är mycket nöjd med mitt säkerhets- och ansvarstänk. Känns bra att gummit sitter på plats. Jag vill ju inte råka ut för en olycka....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar