onsdag 29 juni 2022

Minimalt med krångel för att få till träningen.

Det ska vara lätt att gå från tanke till handling.

Hur får jag träningen att bli av?

Mycket handlar om tid, rutiner, mål och motivation. Glädje, intresse och meningsfullhet. Men en hel del handlar även om att praktiskt minimera alla eventuella hinder och krångel som skulle kunna sätta käppar i hjulen för träningen.

En del av de träningsformer jag inte tycker om har detta krångel inbyggt i sig. Det är exempelvis krångligt och tar tid (anpassa sig till öppettider) att ta sig till en simbassäng eller ett gym. Den parametern är inte oviktig.

Det är tveklöst en av anledningarna till att jag tycker så mycket om löpning. Noll krångel. Det är bara att snöra på sig och ge sig ut. 

Ett annat exempel som hamnar lite mittemellan de ovan nämnda är SUP. Det innebär per automatik en del krångel för att suppandet ska bli av men eftersom jag så gärna vill gör jag också allt för att underlätta processen för annars vet jag att det finns en risk att det inte kommer att bli av. 

Det är därför jag aldrig blåser ur den. Det är också därför jag aldrig skulle ta av takräckena från bilen under sommarhalvåret. Upphängningen i garaget är även den genomtänkt. Det handlar dels om förvaring men väldigt mycket också att jag själv så snabbt och smidigt som möjligt ska kunna plocka ner och upp. 

Minimalt med krångel och tidsslöseri. Så få hinder som möjligt ökar chansen att träningen blir av. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar