tisdag 28 juni 2022

Radikalt lagom av Fredrik Nyström

 

Fredrik Nyström är endokrinolog och professor i internmedicin och skriver i den här boken utifrån både egen och andras forskning hur han tycker att man ska leva för att må bra. 

Hans råd sammanfattas i dessa tio gyllene regler:

1. Träna aldrig mer än du behöver.

2. Använd inte benen i onödan.

3. Var tjock och lycklig.

4. Säg adjö till kolhydrater.

5. Skippa vitamintillskotten.

6. Bli fiberfri och tacka nej till fruktsalladen.

7. Fett är flott.

8. På vintern bör du elda fett.

9. Vinet är din nya hälsodryck.

10. Den som tävlar kommer först till himlen.

Jag har lite koll på Nyström sedan tidigare och jag har även lyssnat på honom i en podd där den här boken diskuteras och han är inte någon favorit eftersom jag tycker att han ger ett drygt och överlägset intryck. Naturligtvis betyder inte det att han inte vet vad han talar om men jag var naturligtvis färgad av detta samtidigt som jag givetvis var intresserad av att läsa boken. 

Överlägsenheten framkommer med en gång när han sågar andra och annan forskning samtidigt som den forskning han själv hänvisar till (givetvis även hans egna) framhålls som den korrekta. Likväl tycker jag inte att han sticker ut så mycket i det han kommer fram till i den grad som han själv hävdar förutom vad gäller träning och motion. 

Det han skriver om fettet och kolhydraterna är allmänt vedertaget numera för den som är något sånär insatt. Likaså vad gäller fibrer och kyla. Vinet är vad jag förstår fortfarande omstritt eftersom det både har negativa och positiva egenskaper men Nyström skriver inte ett ord om det negativa. Detsamma vad gäller kaffe och choklad. Det finns många luriga saker med forskning och en av dem är att den inte får fram svaren på allt - hela spektrat. Forskningen visar det du specifikt har tittat på och inte allt det andra. Och har man bestämt sig för att bara se det positiva eller negativa med något så gör man det. I Nyströms fall det positiva med vinet och det negativa med träningen. 

Vad gäller det Nyström skriver om träningen så känns det som om han letat efter vilken målgrupp i samhället som är störst och klurat på vad de helst vill höra och kört på det spåret för att få sålt så många böcker som möjligt. 

Han har rätt i att träning är negativt om det bedrivs på fel sätt. Är du sjuk, deprimerad, väldigt stressad eller på annat sätt överdriver utifrån dina förutsättningar är det definitivt inte bra att träna. Elitidrott är inte heller hälsosamt då det ständigt liggs på gränsen för vad man klarar av för att vinna. Här går det inte att argumentera emot. Men Nyström lägger råden på en så banal nivå att jag undrar om han helt missat att vi i grund och botten är fysiska djur och en produkt av evolutionen. Lustigt i så fall eftersom han mer än tydligt förefaller ha koll på detta i de andra områdena. "Det finns inga vetenskapliga bevis för att du blir friskare i hjärtat av att utöva den ökade motion som ordinerats av någon annan. Ta bort sådana krav från din hjärna - minska din hälsostress genom att bara träna så mycket som är lagom för dig och din kropp." (s 229)

Hjärtat! Citatet ovan tycker jag tydligt visar på både ensidigheten i hans resonemang och tunnelseendet som jag skriver om ovan när man inte har med hela spektrat i sin redovisning. Hans skriver i boken att det inte är bra att springa vare sig maraton eller skida Vasaloppet då forskning visat att det inte är bra för hjärtat. Likaså menar han i princip att du när du tränar kan får träningsvärk och dessutom kan halka och slå dig och att detta är tydliga indikationer på att du bör låta bli eller bara ska göra det kroppen är bekväm med. Om en läkare skulle ta prover på mig efter ett maraton eller liknande så är jag övertygad om att proverna skulle visa negativa siffror men det är ju inte det som är poängen. Kroppen är fantastisk på att säga ifrån men även fantastisk på att utvecklas. Träning bryter ner och "skadar" och det kroppen gör då är att reparera och stärka. I min värld råder det inget tvivel om detta men Nyström väljer att enbart ta upp den första negativa delen och ger vad jag kan se bilden av att vi inte kan utvecklas och bli starkare. Vad innebär det att träna så mycket som är lagom för din kropp? Den meningen går att tolka väldigt olika. Nej! Du ska definitivt inte ge dig ut på ett maraton om du inte är tränad för det men givetvis kan du med rätt träning utan brådska nå dit. Vår art hade aldrig överlevt evolutionen annars.

Bokens budskap är "bekvämare" än vad jag tyckte att Nyström var när jag lyssnade på honom. Det är som att han vill sticka ut med budskapet om lagom och läser man då inte mellan raderna tror jag att det finns en stor risk att man helt enkelt nöjer sig med en alldeles för sparsam nivå av träning och motion. Man måste inte hela tiden nå längre i sin träning men jag tror att det finns en stor risk att man tolkar Nyström väl bekvämt och då tror jag att risken är att det går åt andra hållet om man inte håller igång.

Sammantaget tycker jag att boken är bra. Det är alltid nyttigt att ta till sig och kanske extra nyttigt att läsa saker man inte håller med om eller mer än gärna kritiserar. Det får en att tänka till ett extra varv och i det här fallet ger det mig dessutom en god portion med självreflektion.

Vem är jag att kritisera en professor? Men jag har trots allt läst och lyssnat på fler professorer och andra kunniga inom de här områdena och man ska passa sig för att svälja auktoriteter med hull och hår. Även de är värda att ta med en nypa salt. De har haft fel förut och kommer fortsätta att ha fel. För oss vanliga dödliga gäller att lyssna och lära av dem "alla" och inte bara en av dem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar