söndag 5 juni 2022

Tränings- och rörelseguide: Styrketräning

Jag har vid det här laget provat en rad med olika tränings- och rörelseformer. Löpning som är min utgångspunkt kan jag riktigt bra. I övrigt är jag långt ifrån någon expert men har ändå en tydlig uppfattning om vilka för- och nackdelarna som finns. En del av dem har jag ägnat mig mer åt och andra mindre. Hursomhelst tänker jag i ett antal inlägg skriva vad jag tycker om några olika tränings- och rörelseformer.

Styrketräning

Plus
- Viktigt hormonellt, framförallt för oss för oss som är 40+
- Viktigt att upprätthålla styrkan eftersom muskelmassan minskar med åldern.
- Bra poddlyssnartid
- Bra umgängestid om man är två.
- Ger en mental vinst att känna sig stark eller starkare.

Minus
- All inomhusträning är sämre än motsvarande utomhus.
- Svårt att få till det med "rätt" vikter utomhus.
- Tråkigt ensam.
- Svårt att prioritera framför all annan träning som har ett större mervärde.
- Krångligt att ta sig till och från ett gym. 
- Utseendefixeringsrisk.
- Stor risk att utföra övningar tekniskt fel och därmed ökar skaderisken. 

Tyvärr måste jag lägga mer tid på styrketräning eftersom jag trots allt börjar bli äldre. Jag tycker verkligen inte att det är roligt. Jag har inga problem med att göra några armhävningar eller pullups lite då och då men att regelbundet ta sig till ett gym vet jag inte om jag någonsin kommer att klara av. Turligt nog har storebror ordnat till det med ett hemmagym och vi har sedan i höstas i regel fått till ett pass i veckan. Ett pass jag ser fram emot utifrån ett umgängesperspektiv. Egentligen skulle vi behöva få till ytterligare ett pass i veckan innan vi blir pensionärer men, men....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar