onsdag 4 maj 2022

Tränings- och rörelseguide: Längdskidåkning

Jag har vid det här laget provat en rad med olika tränings- och rörelseformer. Löpning som är min utgångspunkt kan jag riktigt bra. I övrigt är jag långt ifrån någon expert men har ändå en tydlig uppfattning om vilka för- och nackdelarna som finns. En del av dem har jag ägnat mig mer åt och andra mindre. Hursomhelst tänker jag i ett antal inlägg skriva vad jag tycker om några olika tränings- och rörelseformer.

Längdskidåkning

Plus
- Underbar naturupplevelse.
- Konditionsträning.
- Bra träning för framförallt bål och armar. 
- Skonsamt mot kroppen.
- Bra komplement till löpning. 

Minus
- Väderberoende.
- Underlag och rätt valla krånglar till det.
- Klimatberoende.
- Något krångligt att ta sig för om man inte har ett spår utanför dörren.

Hade jag bott någon annanstans i Sverige där längdåkning hade varit mer tillgänglig hade jag garanterat ägnat många, många timmar åt det. Förutom löpning och SUP/kajak finns ingen trevligare naturupplevelse. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar