lördag 14 maj 2022

Tränings- och rörelseguide: Simning

Jag har vid det här laget provat en rad med olika tränings- och rörelseformer. Löpning som är min utgångspunkt kan jag riktigt bra. I övrigt är jag långt ifrån någon expert men har ändå en tydlig uppfattning om vilka för- och nackdelarna som finns. En del av dem har jag ägnat mig mer åt och andra mindre. Hursomhelst tänker jag i ett antal inlägg skriva vad jag tycker om några olika tränings- och rörelseformer.

Simning

Plus
- Förhållandevis fin naturupplevelse om man simmar i öppet vatten. Om man bortser i från att man mestadels tittar ner i djupet....
- Konditionsträning.
- Bra komplement till löpning.
- Skonsamt mot kroppen.
- Bra träning för överkroppen.
- Kan innebära en tid i bastun.

Minus
- Riktigt tråkigt i en inomhusbassäng.
- Krångligt och tar tid att ta sig till en bassäng.

Simning är verkligen inte något för mig. Jag kan inte minnas ett enda pass där jag tyckt om det och när det finns så många andra tränings- och rörelseformer att välja på ser jag ingen anledning att fortsätta med simning. Jag lockades ett tag av swimrun men gjorde om den till dopprun istället vilket är avsevärt härligare att ägna sig åt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar