onsdag 11 maj 2022

Träning- och rörelseguide: Landsvägscykling

Jag har vid det här laget provat en rad med olika tränings- och rörelseformer. Löpning som är min utgångspunkt kan jag riktigt bra. I övrigt är jag långt ifrån någon expert men har ändå en tydlig uppfattning om vilka för- och nackdelarna som finns. En del av dem har jag ägnat mig mer åt och andra mindre. Hursomhelst tänker jag i ett antal inlägg skriva vad jag tycker om några olika tränings- och rörelseformer.

Landsvägscykling

Plus

- Det går fort och man kommer långt.
- Konditionsträning.
- Bra komplement till löpning.
- Lårträning
- Skonsamt mot kroppen i den mån att det inte ger några stötar. 
- Jobbpendling går både fort och billigt.

Minus
- Klimat- och väderberoende.
- Dårar och obetänksamma i trafiken som inte respekterar människoliv.
- Stor risk för värk i framförallt axlar, nacke och rygg.
- Materialstrul i form av brustna kedjor, punkteringar mm.
- Kräver mycket materialvård.
- Tar lång tid i anspråk om man ska få sig ett rejälare pass.
- Hur mycket träning är det att köra i klunga?
- Dyrt i inköpspris. 

Landsvägscykling har jag verkligen fått min beskärda del av och något jag är mer än färdig med och det är för att de negativa delarna är väl tunga. Framförallt är det den stora risken för att råka illa ut i trafiken som gör att jag lagt detta på hyllan. Både på grund av idioterna men även på grund av oförståelsen och oförmågan från bilister att se träningscyklister med en medelhastighet på omkring 30 km/h som en del av trafiken. De ser oss inte i exempelvis korsningar och jag hade garanterat inte levt idag om jag cyklat och förlitat mig på rådande trafikregler. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar