torsdag 5 maj 2022

Sovkväll istället för sovmorgon

Jag tar aldrig sovmorgon. Det behövs inte och det är ändå inget jag önskar. Den tidiga morgonen när jag ensam får vakna till liv med lite meditation och kaffe är en av dagens höjdpunkter. En timma senare är jag ute och tränar och därefter är jag redo att ta mig an dagen och då är det fortfarande morgon. 

Klockan står på 05.30 men under sommarhalvåret vaknar jag i regel tidigare av mig själv.

Sovkväll däremot. Det tar jag mer än gärna. 21.30 är släcktid men ofta sover jag innan dess. Vanligtvis lägger jag mig vid 21.00 för att läsa. Ibland i en halvtimma, ibland inte mer än fem minuter. Ögonlocken bestämmer. Jag ser tröttheten som smyger sig på på kvällen som en belöning och skulle den inträffa redan vid 20.00 har jag inga problem att anamma känslan och gotta ner mig i sängen redan då. Det är jag värd!

Jag har tidigare skrivit om sömnhygien:

http://lararhalsocoachen.blogspot.com/2017/10/gonatt.html

Och det finns två utmärkta böcker i ämnet:

http://lararhalsocoachen.blogspot.com/2018/11/somn-av-christian-benedict-och-minna.html

http://lararhalsocoachen.blogspot.com/2021/03/somngatan-av-matthew-walker.html

Sömnen är oerhört viktig och tröttheten på kvällen ska man lyssna på. Att ta sovmorgon innebär allt som oftast att man därmed är uppe senare på kvällen och det är inte bra. Vi är programmerade att sova före kl 22.00. Det är då många viktiga processer äger rum i kropp och huvud och om vi inte sover då kommer dessa processer inte få tid att göra sitt jobb ordentligt. Det är alltså ur ett hälsoperspektiv verkligen inte önskvärt att vända på dygnet under helgerna. Det viktiga är inte bara att man får rätt antal timmar med sömn de ska även göras på rätt tid. Mer om detta i böckerna ovan.

Tröttheten på kvällen är en belöning (tänk om mina barn kunde fatta det någon gång...:) Att somna snabbt och gott är ljuvligt för att inte tala om att få börja morgonen i lugn och ro och rörelse. 

Fler sovkvällar år folket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar