söndag 1 augusti 2021

Den ständiga kampen mot Jante

Så har jag nu äntligen tagit steget in i modebranschen som kläddesigner.



Jag är en praktiker. Utseende är inte oviktigt men står sig ofta slätt gentemot det praktiska. 

När sol och värme lockar till bar överkropp är jag inte sen att plocka av mig. Det är både härligt och nödvändigt för att ge sig själv bästa möjliga D-vitaminboost. 

Men för mig finns det två problem. 

1. Axlarna riskerar att få för mycket sol och är det något jag verkligen inte är intresserad av så är det att bränna mig. 

2. Jag får lätt skav under armhålorna där insidan av överarmarna gnuggar mot sidan av överkroppen. 

Av de anledningarna har jag i princip aldrig linne på mig vare sig i vardagen eller när jag tränar vilket jag beklagar eftersom linnet ger en klart lättare och skönare känsla än en t-shirt. Därför har det fått bli t-shirt på för att skydda mig vilket inte är det trevligaste i hög värme och gassande solsken. Lösningsorienterad som jag är har jag hittat ett sätt för att åtgärda detta. Det roliga är att jag har haft den här lösningen i huvudet i flera år men inte kunnat med att genomföra den. 

Vad ska folk tycka, tänka och säga?

Men jag har som ett personligt mål att strunta i vad Jantelagen säger och har den här sommaren äntligen tagit steget och är löjligt nöjd med resultatet. 

1. Axlarna skyddas och skavrisken försvinner.

2. Jag får jobba med min personliga utveckling.

3. Min kreation har lett till många härliga skratt, kommentarer och samtal. 

4. Underbart att springa i sommarvärmen utan att ha en plaskblöt t-shirt på sig som tynger. 

5. I den ena kreationen försvinner dessutom risken för bröstvårteskav. Jag måste ge den ett passande namn som anspelar på miljön..... Alla säljer allt numera med bra miljöval som motto och den här har ju både lite tyg och tar bort behovet att tejpa bröstvårtorna. 

Och givetvis, så här i jämställdhetstider, kommer kollektionen enbart finnas i unisex.

Kollektionen är som bonus löjligt snygg och jag börjar på allvar tro att jag kan bli miljonär på kuppen :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar