onsdag 18 augusti 2021

Bara en enda fästing hittills i år!


Jag springer i skogen i princip varje dag. I shorts. Oftast på stig men även i spenaten. Genom åren har jag fått ytterst få fästningar men 2021 slår alla rekord. En enda fästing. Otroligt!

Givetvis har jag ofta funderat på vad det kan bero på att jag får så få fästingar. Luktar/smakar jag illa? Eller beror det på att jag svettas så mycket så att de inte får fäste?

Kan det vara all vitlök?

Tidigare i somras var familjen iväg och red för första gången. När jag satt på hästen blev den sprejad av någonting och nyfiket frågade jag varför och vad det var som sprejades på. 

Tjära och vitlök mot småkryp var svaret. Vitlök.....!?

Jag äter vitlök i princip varje dag. Många dagar mer än en gång per dag. Är det vitlöken som är svaret? 

Jag vet verkligen inte men tycker att fenomenet är väldigt intressant och kommer garanterat fortsätta trycka i mig vitlök. Om inte annat så för att det är så himla gott.

Mer vitlök åt folket!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar