fredag 10 mars 2017

Träna varje dag

Min utgångspunkt är att träna varje dag. Jag har en grovplanering som allt som oftast har sin utgångspunkt i närmaste tävling/utmaning. Den planeringen är inte mer avancerad än att jag försöker lägga mer fokus på exempelvis cykling om närmaste tävling råkar vara Vätternrundan.

Detaljplaneringen vecka för vecka eller till och med dag för dag är väldigt flexibel. Familj, jobb, väder och hur kroppen känns får styra vad det blir för träningspass i morgon. Det viktiga för mig är att jag prioriterar min träning. Den är helt enkelt väldigt viktig och ambitionen är därför att få till ett träningspass varje dag. Om jag ska må bra och fungera på ett bra sätt kräver mitt huvud och min kropp det. Det har blivit en rutin och en självklarhet på samma nivå som sömn och tandborstning.

Samtidigt är det inget självuppfyllande ändamål. Vissa dagar blir det inte av och då är det inte mer med det. Men jag tackar inte nej ifall möjligheten att genomföra dubbla pass öppnar sig heller. Det här är något som har kommit krypande i långsam takt.

Jag började föra träningsdagbok 2012. Till en början ägnade jag mig enbart åt att föra in löpning och cykling. Delvis för att jag sällan gjorde något annat och inte såg någon mening med det men 2014 blev det mer alternativ träning och då började jag föra in all träning, något jag är tacksam för idag eftersom det är roligt att titta tillbaka på.

År och antal pass:

2012 - 30 (siffran stämmer dåligt eftersom de enbart innefattar pass med min frus telefon)
2013 - 110
2014 - 303
2015 - 356
2016 - 435

Stressig träningshets? Överdrivet?

Ja absolut! Om ens egna utgångspunkt är noll och ingenting. Vi utgår alla ifrån vår egna verklighet och det är klart att det för många känns otänkbart att träna så här mycket. Lika otänkbart som det är för mig att kraftigt reducera antalet träningar. Och nej någon vila behövs inte eftersom majoriteten av träningarna är förhållandevis lugna och eftersom en varierad träningsform gör att inte samma muskler belastas hela tiden.


Vi är gjorda för att röra på oss. Vi är inte gjorda för att sitta stilla hela dagarna eller ligga i soffan flera timmar varje kväll. Samtidigt är vi enormt anpassningsbara och blir dåliga på det vi inte utsätter kroppen för.

Jag har inte koll på hur mycket min träning motsvarar i tid men jag skulle uppskatta att jag hamnar på ca tio timmar i veckan. Det innebär lite drygt en timma om dagen. Hur mycket väger det upp alla stillasittande/liggande timmar? Och hur mycket är det i jämförelse med våra mor- och farföräldrar som i bondesamhället var igång under dygnets ljusa timmar?

Plötsligt låter det inte så mycket och jag är övertygad om att jag hade tränat mer om det hade varit möjligt.

Bra eller dåligt? Tja, jag mår fantastiskt bra både fysiskt och psykiskt, är aldrig sjuk (på sin höjd någon liten förkylning) och har hittills inte åkt på någon större skada.

Vad mer kan man önska?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar