lördag 28 oktober 2023

En samlad matbild

Jag får ganska många frågor från olika håll om hur jag äter och för all del inte äter. 

Detta är något jag skrivit en hel del om men tänkte ändå här försöka ge en samlad bild av hur mitt matintag ser ut idag. För det ändras ju mest hela tiden lite fram och tillbaka och är aldrig helt konstant även om utgångspunkten är densamma.

Fastan - Aldrig frukost och de flesta dagarna blir den första måltiden tidigast vid kl 15. Inlägget nedan har ett år på nacken och stämmer inte längre till hundra 100% med tanke på att mina arbetsdagar ser annorlunda ut men som helhet är det korrekt:

http://lararhalsocoachen.blogspot.com/2022/10/fler-reflektioner-kring-fastandet.html

Fastan i största allmänhet har jag skrivit mycket om och för att läsa mer är det bara att skriva "fasta" i sökfunktionen.

Det generella matintaget - Lågkolhydratkost där huvudsaken är animalier med smör samt en hel del mejerier framför allt ost. Det blir en del grönsaker och rotfrukter ibland. Omelett är en favorit där jag syndar med majonäs (syndar eftersom den både är köpt och innehåller rapsolja som jag annars undviker). 

Fisk 1-2 gånger i veckan, kyckling 1-2 gånger i veckan annars kött av olika slag. Väldigt gärna lamm. Inälvsmat 1-2 gånger i veckan. "Ät inälvor"

Det som varierar i mitt kostintag är just mängden grönsaker och rotfrukter. Mängden varierar pga några olika orsaker. Dels är det skönt att just variera sig, att det är gott hör till saken men även det faktum att jag är övertygad av att jag mår bäst av att låta bli dem. 

Närproducerat, gräsbetande, ekologiskt och årstidsbundet är ledorden men följs inte till 100%.

Övrigt - Mct-olja, magnesium och vitlök i princip varje dag. Gärna syrade grönsaker och ingefära. Fiskleverolja under vinterhalvåret. Kollagenpulver slinker ner på oregelbunden basis när jag dricker buljong samt i grytor. 

Dryck - Vatten, kolsyrat vatten (naturellt så klart), kaffe, te och hemmagjord buljong. Se "Buljonguiden"

Slarv - När jag slarvar försöker jag slarva med nötter och choklad  eftersom det är det slarvet jag mår minst dåligt av men givetvis slinker det ner annat ibland såsom chips, glass och godis men aldrig läsk. 

Läs gärna mer om det jag kallar "Skitsmälla"

För att få en ännu tydligare bild av hur det har sett ut genom åren finns det som sagt en hel del att läsa på här på bloggen. Skriv "fasta" och/eller "lchf" i sökfunktionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar