torsdag 18 november 2021

Buljongguiden

Jag är självutnämnd buljongexpert och vill få fler att koka buljong i och med den här eminenta guide. 

Det går väldigt fort att göra buljong även om själva koktiden tar lång tid. För- och efterarbetet är minimalt och går ofta att samköra med annan matlagning när man ändå står i köket.

Anledningarna till att koka egen buljong är många men egentligen räcker det att motivera med att det är ljuvligt gott. Andra orsaker till att koka eget är för att slippa låtsasbuljongen man köper i affären med mängder med märkliga tillsatser men även för att den egenkokade är väldigt nyttig i och med att man får i sig en massa härlig kollagen som bland annat är bra för hud, ben och leder.

I familjen P dricker vi framförallt buljongen som den är men vi använder den även till matlagning. Vi kokar en till två gånger i veckan och låter den stå i kylen färdig för användning. 

Själva koktiden ligger på mellan 12-18 timmar. Jag sätter oftast igång koket på eftermiddagen/kvällen så att det puttrar över natten. Koka upp för att sedan sänka till lägsta värme. Koka med locket på. Kokar man upp emot 18 timmar behöver vatten tillsättas efter hand. Jag tar vattenkokaren till hjälp så slipper jag justera värmen på plattan. Kastrullen jag använder är på 5 liter. Jag kokar på ben av:

Kyckling, gris, rådjur, älg och nöt. Ju mer kött som finns med på benen desto godare smak.

Övriga ingredienser:

Alltid med: Salt och örtsalt. Vitpeppar och en skvätt vinäger (den suger ut kollagen från benen)

Med i varierande grad: Lök av alla dess sorter. Gärna purjolök. Vitlök, ingefära, gurkmeja, morötter, palsternacka, selleri, persiljerot, fänkål, rödbetor.

Nu finns inga ursäkter, det är bara att börja koka.

Njut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar