fredag 1 september 2023

Viktiga segrar i vardagen

Det låter kanske spartanskt men vi behöver motstånd varje dag. De behöver inte vara stora men de måste finnas där för att besegras. Självvalda motstånd. Det får oss att må bra. Det får oss att känna oss starkare både fysiskt och mentalt. De hjälper oss att klara alla de där andra motstånden som vi inte väljer själva men som garanterat alltid dyker upp ändå.

Kliva upp med en gång. Under vinterhalvåret väcks jag av klockan. Upp med en gång! Det är inte att ligga kvar där och dra ut på det. Kliv upp och vinn mot din trötthet och ovilja att lämna sängen. 

Morgonträningen. Kroppen är ännu inte igång. Det kan kännas rostigt och trögt och under vinterhalvåret när regnet piskar från sidan så vill jag inte ut. De första 10 minutrarna är inte trevliga men sakta, sakta kommer kroppen igång och vädrets betydelse minskar eller minimeras. Viktig seger och kroppen säger tack.

Kyla. Under vinterhalvåret är ett dopp en gång i veckan målet. Det kombinerat med kallduschar ger garanterat kyla i vardagen som en del av mig alltid känner ett motstånd emot trots att jag vet att det både gör gott och känns gott efteråt. 

Fastan. Jag vet egentligen inte om den här punkten gäller för mig längre. Visst knackar hungern på dörren under dagen lite då och då men den är verkligen inte svår att stå emot. Samtidigt är jag väldigt nöjd med mig själv varje gång fastan gjort och bryts. 

Inget sött. Den här punkten hör till viss del ihop med fastan men är likväl en liten bonusseger varje gång jag går förbi skålarna och faten med gott på jobbet. Jag är stark.

Kvällspromenaden med hunden. Inte sjutton lockar den alltid och jag gör den inte heller varje kväll eftersom vi trots allt är fler i familjen. Jag är verkligen ingen kvällsmänniska. Tröttheten är tydlig. Oftast mentalt. Och återigen är det värst under vinterhalvåret när de elaka vädergudarna njuter och det är även då segrarna känns bäst. 

Idag försöker vi rationalisera bort allt motstånd och det gör oss sköra och svaga mentalt. Det håller inte i längden. Om vi istället kan ge oss själva de här segrarna, helst varje dag blir vi tvärtom starkare i bästa fall både fysiskt och mentalt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar