fredag 22 september 2023

Hur mycket skit simmar du i?

- Socker och vegetabiliska oljor.

- Processad mat med allehanda märkligheter i sig.

- Alkohol, nikotin och ännu värre.

- Plaster och teflon.

- Krämer, schampon och andra gifter som sugs in via huden.

- El och wifi.

- Stress och toxiskt umgänge.

- Skärmtid.

- Dålig sömn och stillasittande.

Listan kan med all säkerhet fyllas på med många fler saker men jag tror att poängen är tydlig ändå Och allt påverkar oss.

Precis allt!

Givetvis i olika hög grad men vi lever i en omgivning och att inte vara medveten om att vi påverkas av den tror jag dels beror på okunskap och dels på naivitet. 

De stora elefanterna, rörelse, mat, sömn och stress, pratas det mycket om men få klarar av att ta rätt beslut och ibland är det rätta extremt otydligt, tex i frågan om mat. 

Om man sköter elefanterna på ett bra sätt spelar de mindre djuren så stor roll men jag som vill optimera min hälsa klarar inte av att inte försöka ta bra beslut även vad gäller dem. Jag är noga med vad jag kletar på min hud eftersom jag vet att det sugs in i kroppen, vad vi steker maten i/med och var vi förvarar maten. Jag vill inte ha en massa elektriska saker på övervåningen där vi sover och absolut inte modemet.

Likadant med några av de övriga punkterna. Har jag kunskapen om något och vet vad som är bra/dåligt för mig är det en självklarhet att försöka ta bra beslut. Det går naturligtvis inte att göra jämnt men om grunden är bra gör det inte så mycket med negativa avsteg lite då och då. 

Elallergi skrattar de flesta åt. Det gör inte jag. För som jag skrev ovan. Allt påverkas oss men givetvis i olika grad. Och om vi vänder på resonemanget och de stora elefanterna inte sköts bra, ja då är jag övertygad om att det finns risk för att att en sådan sak som att bli utsatt för en massa trådlöst el skulle kunna påverka negativt. Droppen som får bägaren att rinna över.

Vattnet vi simmar i kan tyvärr vara väldigt smutsigt och frågan är hur pass medvetna vi är om det? Och sen. Hur medveten man är om hur det påverkar?

Grundfrågan är som alltid? Hur mår du? Och om svaret är mer eller mindre negativt för jämnan så är det farligt att skylla på otur eftersom otur innebär en inställning av maktlöshet och en obenägenhet att analysera situationen. Att med hjälp av kunskap adressera problem och att slutligen göra något åt det. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar