torsdag 10 februari 2022

Utmana dina känslor

Bryter Aktivitus trailrace efter ca 130 km.

Vi har alla en enorm potential. En potential som jag vill likna vid superkrafter som kan få oss att bli en rejält mycket bättre version av oss själva. Den är tillgänglig för oss alla men få vågar ta steget.

Det handlar om att utmana sig själv. Att våga testa sina egna gränser och därmed utvecklas. I träningssamanhang pratas det ofta om att man ska våga lämna sin komfortzon. Genom att springa lägre och snabbare eller genom att lyfta tyngre blir spannet för vad du klarar av större. 

Och vem vill inte utöka sina förmågor och färdigheter?

Detta gäller dock inte bara vid träning. Jag menar att det på samma sätt går att utveckla sig själv genom att utmana sina känslor.

Jag utgår ifrån hunger, kyla och fysisk trötthet. Hur stort är ditt spann? Vad klarar du av?

Har du på riktigt upplevt kyla och frusit? Har du upplevt riktig hunger? Hur länge har du som längst varit utan mat? Hur trött har du tillåtit din kropp att vara?

"Det är bara en känsla". Och genom att våga tänja på gränserna för vad man klarar av skapar man ett större spann som jag menar kan liknas vid superkrafter.

Det finns de som befinner sig i panik om det inte får mat här och nu. Det finns de som knappt orkar någonting. Att istället ha utmanat sig själv på de här områdena. Att veta vad man klarar mer.

Det är fint. Riktigt fint.

Hunger, kyla och fysisk trötthet är något jag kan relatera till. Det är något jag tränat på och som jag vet att jag kan hantera väldigt bra. Att hantera ilska och irritation har jag fortfarande långt kvar för att kunna bemästra och hantera på ett vettigt sätt. Sorg har jag inte behövt träna på men det kommer tyvärr tids nog. 

Det går inte att komma ifrån att det man tränar på blir man bra på. Det går inte att träna på allt men det är underbart att veta att det exempelvis inte är några problem med att inte äta på några dagar eller att det krävs riktig, riktigt rejäl trötthet innan jag lägger mig i diket och gråter.

Utmana! Våga vidga spannet för vad du klarar av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar