tisdag 24 mars 2020

Stämmer din uppfattning med verkligheten?

Nä, jag äter inte så mycket godis.

Eller...,

jag mår bra.

Eller....,

Jag dricker inte så mycket alkohol.

Eller...,

jag är ofta på gott humör.

Vi har naturligtvis uppfattningar om det mesta. Frågan är hur bra de stämmer med verkligheten. Vi har alla en självbild. Förhoppningsvis är den för det mesta positiv och optimistisk men kan givetvis även vara det motsatta.

Jag gillar uttrycket "lycklig idiot" och ibland kanske det är bra att lura sig själv men ofta kan det givetvis vara bedrägligt.

I grund och botten tror jag att vi alla mår bäst av att vara väldigt medvetna om vår verklighet.

Äter jag verkligen så bra som jag tror? Är jag oftast på gott humör, bråkar mina barn verkligen jämt?

Jag tror på analys och reflektion. Jag tror på statistik. Att svart på vitt få en sanning istället för en uppfattning. Runkeeper har hjälpt mig på många sätt genom åren. Bland annat genom att jag har kunnat ta smarta beslut i min framtida rörelse genom att se vad det är jag har gjort.

Det här har jag tagit med mig till andra delar i livet såsom frågorna ovan. Genom att skriva ner hur jag mår och känner eller hur jag uppfattar exempelvis mina barns "ständiga" bråkande får jag en sanning istället för en möjligtvis felaktig uppfattning.

Teckenförklaring: Tupp = tummen upp. Vågen = Upp och ner. :( behöver kanske ingen förklaring...
De bråkar kanske inte så ofta som jag upplever och så oerhört dumt om jag då går omkring med en felaktig bild. Den bilden riskerar att bli en verklighet i mitt huvud som kanske inte stämmer.

Jag tycker att den här typen av analys är jätteviktig. Jag vill utveckla mig och optimera mitt liv och det här sättet gör att jag på ett tydligt sätt vet vad det är jag behöver arbeta med.

Skriv upp och vet istället för att anta och tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar