tisdag 17 mars 2020

Mina hälsonycklar

Jag är väldigt sällan sjuk. Har kraft och energi till det mesta och är påfallande nöjd med hur mitt liv ser ut. Den här tillvaron har varit en självklarhet i många år och som jag ser det beror det på ett antal olika saker eller nycklar.


Sömn
Mot kvällen ställer hela mitt jag om. Sakta men säkert infaller sig tröttheten. I säng med min bok och efter ett tag går det inte mer. Ögonlocken vill inte vara öppna mer. Det tar inte många minuter innan jag är borta. Det är sällan jag är vaken efter klockan tio. Många gånger somnar jag före det. Åtta timmars sömn senare (behöver egentligen ingen väckarklocka) är jag redo för en ny dag.

Rörelse varje dag
I ungefär fem års tid har jag haft som målsättning att göra någon form av rörelse som genererar svett varje dag. När rutinen väl är satt är det inga konstigheter. Likväl som jag hinner sitta varje dag har jag tid att röra på mig varje dag och givetvis är min ständiga rörelse något som gynnar min ork, energi och hälsa.

Bra kost och fasta
Paleo, LCHF eller ketogen kost? Jag varierar mig ganska mycket i sättet jag äter på. Ibland slarvar jag lite mer, ibland är jag extra noga. Grunden är ändå få kolhydrater och vegetabiliska fetter. Så lite socker som möjligt och så mycket närproducerat och ekologiskt som möjligt. Maten jag äter ska vara inflammationsdämpande och lagad från grunden. Buljong kokar jag varje vecka och inälvsmat är något jag försöker få i mig mer och mer. Fastan är starkt knuten till matintaget eftersom det har betydelse inte bara vad vi äter utan när. Jag äter i princip aldrig frukost, fastar minst 24 timmar en gång i veckan och kommer att prova på fler längre fastor framöver.

Kyla
Jag tycker verkligen inte om att frysa men börjar ändå trivas allt mer med att kyla ner mig lite då och då. Via, bad och dusch. Effekten det ger både mentalt och fysiskt är oerhört tydlig.

Analys - reflektion - aktion
Jag utvärderar hela tiden. Hur känns det? Hur mår jag? Vad vill jag? Det inre samtalet pågår hela tiden och jag nöjer mig inte med att konstatera faktum. Är det något jag vill prova eller ändra på så gör jag det. Jag kan inte acceptera att det skulle finnas saker i mitt liv och min vardag som jag inte trivs med eller mår dåligt av. Jag är chauffören i min bil!

Utveckling
Jag vill utvecklas. Jag vill lära mig mer om mig själv och om saker som intresserar mig. Allt som oftast har det med människan att göra. Vår hälsa och psykologi. Vår historia och framtid. Att vilja framåt och inte stå och stampa på samma ställe tror jag är livsviktigt. Måtte denna lust fortsätta livet ut. Den dagen den här viljan upphör är också början på slutet.

Utomhus/naturen
Jag försöker vara utomhus så mycket som möjligt. Det finns så många aspekter av att vara ute som vi mår bra av. Förutom att det automatiskt innebär rörelse, ljus och syre upplever jag att utrymmet/rymden är ett måste. Inomhus är alltid instängt och inget som det är meningen att vi ska få för mycket av. I ett djupt mentalt plan tror jag att vi behöver känna friheten som utomhusmiljön ger oss och den är givetvis oslagbar när den läggs i naturen. Det vi ser, hör, känner och doftar i naturen är tveklöst ett livselixir.

Läsning - lugn och ro
Läsningen ger förutom uppenbara kunskaper även lugn och ro. Det måste vara en fysisk bok. En bok utan annat som kan störa. En bok som enbart erbjuder mig en sak. En form av avskärmning som på kvällarna dessutom fungerar som en betingad reflex - gonatt.

Meditation
Varje morgon sätter jag mig en stund och andas och lägger upp planer för dagen. Vad kommer hända idag? Vilka utmaningar kommer jag att stå inför? Hur löser jag dem? Jag vill framöver lägga mer tid på det här och även slänga in små meditationspauser under dagen. Det gör onekligen väldigt gott.

Begränsad skärmtid och information
En stor del av mig hade kunnat vara helt och hållet utan skärm. Jag vill nå ut genom sociala medier och det kan vara lite svårt att hantera dagens samhälle utan mobilt bank id mm. Men jag är tämligen ointresserad av det mesta som de här kanalerna har att erbjuda. Nyheterna läser jag ordentligt i och med min helgprenumeration på DN, i övrigt orkar jag inte ta till mig av det ständiga ekot. Jag är i ett tillstånd där jag inte orkar eller vill ta till mig av för mycket utifrån och det är något jag är tacksam för då jag är övertygad om av vi inte är skapta att hantera ett överflöd av intryck.

Familj och vänner
Jag har några fantastiskt goda vänner som jag håller hårt i. Ärliga, varma, humoristiska och genuina. Omtänksamma. Och vi umgås med jämna mellanrum på riktigt - IRL!!!!!! Den lilla kärnfamiljen eller den stora. I vått och torrt. Ilska, tårar och glädje. Tillsammans!

Planering
Jag är ett planeringsfreak. Och det är minst sagt nödvändigt. För hur ska annars alla de här ambitionerna och målen lyckas? Vad ska vi äta imorgon? Var får jag plats med min rörelse? Utan planering raserar min hälsa. För nycklarna ovan hör ihop. Allt måste fungera för att allt ska kunna fungera. De påverkar varandra. Slarvar jag med exempelvis sömnen påverkas givetvis de andra delarna. En trött besöker pizzerian, orkar inte träna - kommer att få svårare att somna på kvällen....

Jag har inte svårt att motivera mig. Faktum är att jag har svårt att förstå de som inte är motiverade till att skaffa sig en bättre hälsa. Sköter jag mig kommer jag att må bra här och nu samtidigt som jag ger mig själv goda förutsättningar för en kvalitativ ålderdom.

I dessa coronatider har jag blivit påmind om att det finns ytterligare en morot i att vilja sköta sig. Jag har hälsomässigt en riktigt bra grund att stå på och det gör att min eventuella oro för sjukdomar i största allmänhet är lika med noll. Jag kanske är lite vårdslös i mitt tänk men som jag ser det är det rent komiskt hur folk tvättar händer och spritar sig som galningar samtidigt som de trycker i sig socker och i största allmänhet missköter sin grundläggande hälsa. Jag vill inte förminska nödvändigheten i en vettig hygien men i det stora hela vill jag påstå att det har en marginell betydelse.

Det som är viktigt på riktigt är en stabil grundhälsa som gör att:
1. Jag blir sällan sjuk.
2. Om jag insjuknar blir jag sjuk och sen frisk igen.

Det finns inga garantier för någonting men det finns odds och sannolikhet. Självklart vill jag ge mig själv så goda förutsättningar som möjligt till en god hälsa - här och nu men även inför framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar