tisdag 10 mars 2020

Skärmhälsa

Jag har den stora förmånen att få jobba med ungdomar. Livlig energi, skratt och utveckling är därmed en del av min vardag. Underbart!

Jag får även möjlighet att diskutera olika idéer och kanske framförallt få en bra bild av hur de tänker, tycker och gör. Min passion för hälsa leder till mängder med frågor som jag gärna ställer och ibland kan jag via olika uppgifter jag ger dem få svar. Min nyfikenhet är stor och jag letar efter förståelse eftersom jag faktiskt vill dem väl och kanske viktigast av allt vill mina egna barn det bästa. Mina två närmar sig så sakteliga mina elevers ålder och naturligtvis vill jag ge dem de bästa redskapen för att de ska kunna hantera sin tillvaro på bästa sätt.

Skärmtiden som jag har skrivit om tidigare har jag "undersökt" ett antal gånger hos mina elever...

http://lararhalsocoachen.blogspot.com/2018/11/mina-elevers-skarmtid.html

Efter ytterligare uppgifter, däribland att lyssna på Anders Hansens sommarprat och reflektera över det, känner jag att jag har kommit ännu längre i att få en bra bild och förstå hur ungdomarna ser på sin skärmtid och hälsa.

Det kan sammanfattas i några punkter:
- De har mycket dålig koll på konsekvenserna av sin skärmtid.
- Jämförelsen med kamrater är oerhört viktig och en bekräftelse på att man är normal. Detta oavsett hur många timmars skärmtid som anses vara normal. Det skulle kunna vara tio timmar om dagen men så länge som alla andra har samma så....
- Det finns en vilja att bättra sig men de vet verkligen inte hur de ska göra. Ett litet tyst rop på hjälp som tyvärr tystas av den "normala massan". Svårt att inte gå samma väg som alla andra.
- De gånger de tvingas till att vara utan skärm är responsen positiv. "Vi umgås på riktigt". "Det blir riktiga samtal". "Det är väldigt skönt". Tre exempel på reaktionerna efter att ha varit en hel vecka utan skärm (Toleransresan nyligen).

De behöver verkligen hjälp och vägledning. Ohälsotalen bara ökar både fysiskt och psykiskt och ändå kör vi på och låtsas att det ska ordna sig.

Jag som vuxen/förälder måste ta mitt hälsoansvar på allvar både för min egen skull och för mina barns skull.

Vi klarar inte av att hantera den här situationen utan ett tydligt regelverk. Hur och när använder vi skärm? Hur många timmar på en dag? Klarar jag av att begränsa mig av mig själv eller måste det läggas in begränsningar i telefonen där den "släcks ner" när tiden för exempelvis sociala medier har uppnåtts?

Mina skärmregler:

http://lararhalsocoachen.blogspot.com/2017/08/mina-skarmregler.html

Vi kan inte ohämmat konsumera vare sig alkohol, socker eller andra droger. Vi måste förstå att detta även gäller skärmtid, framförallt när den till majoriteten utgörs av spel och sociala medier. Konsekvenserna av ett missbruk är riktigt allvarliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar