måndag 20 augusti 2018

Träningsdisciplin

- Springer du varje dag?

- Njae..., inte varje dag men jag vill eller försöker springa så ofta som möjligt.

- Jag önskar jag hade haft din träningsdisciplin.

Den här dialogen för någon månad sedan mellan mig och en bekant har fått kugghjulen att snurra några varv.

Träningsdisciplin?

Är det vad jag har eller är det så att jag en gång hade det men att det nu har övergått till något annat?

Ja, jag tränar varje dag. Vissa dagar två gånger och det blir sällan dagar jag inte tränar.

Och för ett antal år sedan när utgångspunkten var låg..., ja då handlade det tveklöst om disciplin. Det var jobbigt att ta sig ut och springa. Det krävdes en viljeansträngning. Och givetvis är både kropp och huvud även nu för tiden trötta men där finns så mycket annat. Vetskapen om alla fördelar. Njutningen i att få röra sig och ventilera hela mig.

Disciplinen har blivit en vana och ett behov. En dag innehåller helt enkelt träning eller om jag ska kalla det rörelse. Det är lika självklart som att borsta tänderna varje morgon och kväll.

Disciplin?

Jag vill nog hävda att det krävs mer disciplin att träna lite sporadiskt. Två gånger ena veckan. Tre den andra. Då finns inte vanan och självklarheten på samma sätt och då måste det till en annan ansträngning eftersom det inte rullar på per automatik.

Det tar ett tag att bygga upp en vana och vad gäller löpning eller träning är det vettigt att skynda långsamt för att inte bli skadad. Därför ska man kanske tänka om lite och inte alltid se det som träning.

Mer om det i ett annat inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar