fredag 17 augusti 2018

Folkhälsa intresserar inte kapitalismens fula tryne

Ge mig pengar, ge mig vinst. Mera! MERA!


Finns det något härligare? Låt oss sälja. Allt! Även vår själ. För så länge som protesterna inte är höga nog så finns ingen anledning att göra annat än att sälja. Mmmmm...., pengar!!!!

Var och varannan affär har blivit en godisbutik. Antingen fullständigt ohämmat eller lite fult undanglidande då man försöker ge sken av att man erbjuder något nyttigt.


Vad händer IKEA? Claes Ohlsson? Apoteken? Sportaffärerna? Och alla andra?

Vinsten är visst inte bra nog. Vid kassan staplas det upp med billigt socker i mängder?

Är det verkligen för mycket begärt att ta lite socialt ansvar?

Sockermissbruket är utbrett. Ordentligt utbrett dessutom. Och som alla andra missbruk är några medvetna om sin problematik medan andra inte är det. Faktum kvarstår. Det finns inget annat missbruk som leder till lika mycket ohälsa, amputeringar och död som sockermissbruket.

Det är ett socialt accepterat missbruk. Så klart att man måste få unna sig lite v a r j e d a g...

Och den som tycker annorlunda är en tråkmåns, en livshatare och extremist. Det är inte socialt accepterat att säga nej.

Därför finns inga egentliga protester mot kapitalismens fula tryne. Det får fortgå och de som hamnar i kläm är alla. De medvetna och de omedvetna. Folkhälsan går så sakteliga åt pipan.

Det är så enkelt att köpa på sig och så svårt att stå emot.

Jag tycker allt som oftast att man är sin egen lyckas smed, ansvaret är mitt, men nog sjutton blir det svårare när begäret, impulsen till gott måste kämpa precis hela tiden. Några få klarar det men den stora majoriteten gottar ihjäl sig.

Ta ansvar för folkhälsan. Kommer våra affärer någonsin göra det? Det går ju att dra en parallell till miljödebatten. Medvetenheten om att vi inte direkt tar hand om moder jord som vi borde har funnits i många år. Hur många affärer tog ställning till en början? Knappast någon. Men nu! Nu när det finns ett ekonomiskt incitament att agera så erbjuds plötsligt allehanda klimatsmarta köp åt höger och vänster.

Min åsikt är att miljön blev viktig först när man såg ekonomisk vinning av att ta ställning. Medvetna konsumenter gör ett val....

Jag äter också godis. Inte ofta och jag för en ständig kamp för att hålla det på en mycket låg nivå. En kamp jag och många andra lär få fortsätta med länge till. För vi lär knappas få någon hjälp från de ansvarslösa affärerna.

Det är tal om att legalisera vissa droger. Jag undrar....? Vilka av våra giriga affärer som efter en tid hade sålt exempelvis cannabis?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar