måndag 19 mars 2018

Skaparglädje

Jag tror att vi i vår arvsmassa har ett djupt liggande behov av att få skapa. Tänker att det evolutionärt var ett måste för att kunna överleva.

Hitta lösningar och förbättringar. Tillverka saker för att underlätta tillvaron. Allt ifrån den där brasan som gav så mycket gott till, kniven, till bågen till det vi har idag.

Vad skapar vi idag? Massor med saker men de flesta är inte konkreta där vi framför oss ser den givna nyttan eller förbättringen.

Vi har en inneboende kreativitet som vi måste få utlopp för. Det får oss att må bra.

För egen del kan jag varken måla eller spela något instrument. Jag tillverkar inga redskap. Jag stickar inte och jag kan inte sjunga (eller, jo jag har en fantastisk röst när ingen hör).

Jag lagar mat!

Jag älskar att både äta och laga mat. Ser det som min kreativa ventil. Framförallt det där receptlösa när jag tittar i skåpen och kylen för att se vad som finns och sen försöker trolla ihop något. I början kunde jag fråga min fru om vad hon trodde om en viss mix av ingredienser.

Det gör jag inte längre. Mest för att jag vill få prova den där idén jag har i huvudet och inte riskera att motionen avslås.

Allt som oftast blir maten god och framförallt så får jag utlopp för min skaparkraft som jag inte lyckas frambringa någon annanstans.

Sen går det ju inte att komma ifrån att den som lagar maten bestämmer vad det blir.

Makt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar