måndag 26 mars 2018

Beroendehjärnan av Martina Johansson


Vad är det som händer i huvudet när vi stoppar i oss olika typer av droger och andra stimulerande ämnen? Vad är det förresten för ämnen som är beroendeframkallande?

Martina Johansson går grundligt igenom detta i Beroendehjärnan. Alltifrån den kemiska biten till invanda mönster och hon ger tips på vad man bör göra sig fri ifrån och hur.

Jag ska villigt erkänna att jag inte riktigt orkade att ta till mig den kemiska delen i boken. Jag nöjer mig med att det finns ämnen vi stoppar i oss, allt ifrån tunga droger till socker, som påverkar vårt inre system och som lätt gör att vi fastnar i något som tillfälligt känns gott men som i längden inte är speciellt bra för oss.

Den delen jag verkligen fastnade för var den som handlade om hur våra invanda beteenden ofta styr oss. Och att det många gånger är beteendet som kanske till och med har en större påverkan på oss än själva drogen i sig. Det blir lite roligt när jag relaterar till mig själv. För vad är inte min ryska yoghurt på kvällen, med lite mullbär och grädde och den hemmagjorda nötblandningen och inte ett substitut?

Många gånger vill jag äta den. Bara för att det är så gott. Och jag vet att jag tillåter mig det eftersom alternativet jag hade för ett antal år sedan var så mycket sämre. Just mejerierna är något jag har funderat på ett tag. Det är något jag äter mycket av. Skulle jag kanske dra ned på det? Men jag mår ju så bra. Kan det bli bättre ändå? Blir nog en minskning men egentligen borde jag kanske ta bort det helt för att märka någon skillnad. Får se.

Våra beteenden styr oss verkligen och sitter i ryggraden. Även om det inte är socker jag är sugen på så kan jag många gånger känna ett behov av att få slösitta och låta handen pendla mellan en skål och munnen. Innehållet i den där skålen är kanske inte alltid så noga, det är mer..., vanan, rutinen som förmodligen är starkt förknippad med något bra, tryggt och gott.

Försöker få det att bli nötter eller oliver istället för dåliga alternativ.

Så vad är beroende? Hur mycket är beteende och/eller kemi?

Jag kände att boken tillförde mig mycket och fick mig att fundera ett extra varv.

Läsvärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar