torsdag 29 mars 2018

Hade religionen rätt?

Gud skapade människan - Eller var det tvärtom?


Religionerna försökte förklara. Metaforerna hjälpte och stjälpte. Tolka ett budskap eller vara bokstavstroende?

Svar på de stora frågorna. Svar på det mesta.

Så kom vetenskapen och steg för steg fick saker och ting en annan förklaring. Religionen tappade i förtroende. Bleknade

Vetenskap och sekulariseringen påverkar och förändrar synen på världen. Synen på oss själva.

I detta blir avståndet till religionen längre. Solen kretsar inte runt jorden och därför förkastas mer och mer av religionens tankar.

Välstånd och upplysning till trots. Var är lyckan och välmåendet?

Hade religionen rätt?

Avfärdades den för snabbt?

För vad är religion om inte budskap om hjälpsamhet, samarbete, generositet mot andra och kärlek. Bönen/meditationen för att reflektera, för att må bra. Insikt.

Jehovas var på besök härom dagen. Jag sa något i still med att Rörelse är min religion och Skogen min kyrka.

Det var den korta versionen.

Den långa har jag inte riktigt kommit fram till ännu. Den kräver många fler timmar i skogen där jag får tid att fundera över vem jag är, vad jag tror och hur jag ska tänka och göra för att må så bra som möjligt och därmed kunna nå paradiset, nirvana, frid.

Inte i döden. Nej. Här och nu. Lycka i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar