måndag 14 juni 2021

Semesterträning

Semestertider närmar sig och givetvis innebär all mer tid också mer tid till träning. Eller?

Jag får ofta till mig att många istället tappar sin motion i och med att vardagens struktur försvinner. Det här tycker jag är intressant eftersom jag själv alltid tänker precis som jag skrev högst upp. 

Mer tid - Mer träning!

Liksom allting annat gäller det att ha en bra plan och därmed ge sig själv bästa möjliga förutsättningar för att kunna få till den där semesterträningen på bästa sätt. Sen är det naturligtvis en prioriteringsfråga. Vad vill jag ha ut av min semester och vad förknippar jag den med? Är det glass varje dag eller kanske alkohol och sena kvällar? Hur bra hör mina förväntningar ihop med min träningsambition? Förutsatt att du verkligen vill träna kommer här några tips för att få till det så bra som möjligt under semestern:

Morgonträning

Träningen görs bäst på morgonen av mängder med olika anledningar:

- Varma sommardagar tar energi och ju längre man väntar desto svårare blir det att få till sitt träningspass.

- Temperaturen är snällare på morgonen och därmed lättare att genomföra passet. Finns ingen anledning att pina sig mitt på dagen när det är som varmast.

- Familje- och dagsplaneringen störs allra minst på morgonen.

- Energin som träningen ger förgyller resten av dagen.

- Görs träningen dessutom på fastande mage tränar du upp din fettförbränning.

Transportträning

Alla har vi lite olika rutiner i vardagen men semestern ger onekligen tid till att ändra om sina transportvanor. Cykla, spring, rullskida eller vad det nu kan finnas för transportsätt istället för att ta bil eller buss. Ge dig själv möjlighet att arbeta in en ny vana. Förhoppningsvis hänger den med in i vardagen när semestern är slut. 

Struktur

Vad ska jag träna imorgon? Strukturen är jätteviktig. För min del är det enkelt eftersom jag tränar varje dag och därför uppkommer aldrig frågan om jag ska eller inte. Man riskerar att bli lite veckovill under semestern och därför är det ännu viktigare att ha koll på om nästa dag är en träningsdag. Tränar du varannan dag eller hur ser strukturen ut? Oavsett så måste ramarna finnas där för annars är det enkelt att något annat tillåts komma emellan eller att brist på ork och motivation ställer till det i huvudet. 

Variation

Helst vill jag springa men ibland kan det vara läge att löpvila men det betyder inte att jag inte ska träna. Möjligheten till variation måste därför finnas. Något som belastar kroppen på ett annorlunda eller rent av snällare sätt. För min del en cykeltur, rullskidor, rollerblades eller i värsta fall styrketräning. Om en träningsvana och rutin ska sätta sig får man inte göra avkall för lätt. Om träningsplanen ruckas på för ofta kommer den snart att upphöra. 

Träning - rörelse

Se träningen som rörelse. Dvs om du inte har tänkt att ta guld i nästa OS finns ingen anledning att köra skiten ur sig. Självklart finns det en idé med att pressa sig någon gång ibland men de flesta passen bör vara lugna både för kroppens och huvudets skull. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar