tisdag 29 juni 2021

Solskydd

Vi är utomhusdjur. 

Under hela vår historia och evolution har vi i princip hela tiden befunnit oss utomhus. Beroende på hur man räknar är det många hundratusen eller rent av miljontals år. Beroende på var på klotet vi har levt har vi och vårt pigment utvecklats olika. Det här är knappast några nyheter men ändå värt att påminna
om eftersom vi idag lever så oerhört annorlunda med onormalt mycket inomhustid. 

Vi blir bra på det vi tränar på samtidigt som vi är väldigt anpassningsbara. Detta på gott och ont eftersom det går år två håll. Det är bara att titta på vår fysiska nivå från soffpotatisen till elitidrottaren. 

Jag tänker att vårt förhållande till solen är som allt annat. Solen är lika farlig för oss som fysisk aktivitet. Sol är en självklarhet för oss utomhusdjur och något vi naturligt är gjorda att klara av. Men om steget blir för stort och kroppen chockas kommer det givetvis ringa en och annan varningsklocka på samma sätt som soffpotatisens kropp inte är gjord för plötslig och för tung fysisk belastning. 

Vi blir alltid långsamt starkare och riskerar alltid att åka illa ut om stegen för snabbt blir för stora. Man bränner sig eller blir skadad. Kroppen är suverän på att prata med oss och tala om vad som är lämpligt och inte. 

Att bränna sig, att vilja ha luft när vi är under vatten eller att kippa efter andan när pulsen rusar är tydliga signaler på att vi närmar oss en gräns för vad vi klarar av just nu. En gräns som vi alltid genom träning kan förändra. 

Jag är övertygad om att solen i grunden inte är farlig för oss. Givetvis ska vi inte bränna oss. Ibland behöver den skyddas och det gör vi på samma sätt som människan alltid har gjort. Genom skugga och kläder. 

Solskyddsfaktor är inget alternativ av många anledningar. Huden suger åt sig allt vi kletar på den och genom att titta på innehållsförteckningen som inte går att förstå tycker jag att det är lätt att avstå från den kemiska cocktailen. Dessutom kan jag för mitt liv inte förstå varför man skulle vilja ta bort kroppens inbyggda försvarssignal. I vilket annat fall gör vi det? För egen del har jag inte använt solskydd de senaste 15 åren och under den här tiden knappt bränt mig alls.

För mig räcker ofta det logiska resonemanget för att ta vad jag tror är "rätt" beslut. Men vad säger vetenskapen? Googla Ann Fernholm + solkräm. Kan vara till exempel vara intressant att veta att hudcancern ökade lavinartat när vi började kräma in oss med solskyddsfaktor....

Så ut i solen med huvudet på skaft. Träna långsamt och bli starkare. Bilda D-vitaminer och sug åt dig av allt liv solen ger. Lyssna på kroppen och skydda med kläder och skugga när det behövs. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar