tisdag 29 oktober 2019

Vad slinker ner under en vecka?

Vad äter och dricker jag egentligen under en vecka? Hur varierat är mitt intag?


Fick för mig att det skulle vara roligt att faktiskt registrera precis allt som slinker ner. Jag har nöjt mig med att bara skriva upp vad jag har ätit och inte fokuserat på mängden. Att jonglera med olika måttenheter och väga är inte min grej.

En veckas intag:

Vätska:Vatten, bubbelvatten, kaffe, te och buljong kokt på ben från får/lamm samt en del rotfrukter.

Grönsaker: Blomkål, broccoli, gullök, rödlök, vitlök, grönkål, vitkål, surkål, fänkål, gurka, tomat, paprika, spenat, ruccola, batavia, oliver, squash.

Fett: MCT-olja, kokosolja, smör, talg, olivolja, avokadoolja, majonnäs, mandelsmör.

Mejeri: Kefir (hemmagjord på grädde och mjölk), fetaost, gräddost, ädelost och crème fraiche.

Djur: Spätta, räkor, musslor, kycklinglår, kycklinghjärta, ägg, bacon, nötfärs, kolja, pinklax, odlad lax, vittling, nötkött.

Frukt: Äpple, vinbär, lime, citron, blåbär, jordgubbe, banan.

Kryddor: Kanel, persilja, salt, dragon, ingefära, gurkmeja, dill, peppar, oregano, rosmarin.

Nötter/fröer: Pumpafrön, chiafrön, pekannötter, valnötter, paranötter, macadamianötter

Övrigt: Chipotle, cassawamjöl, alger, potatismjöl (kall), kokosgrädde, vitvinsvinäger, äppelcidervinäger.
Är en jäkel på att göra kryddsmör!!
Kul att se resultatet. Det känns som om det blev en hel del variation och jag trodde nog inte att det skulle bli så många olika ingredienser.

Min ambition just nu är att äta en så ketogen kost som möjligt. Det innebär att frukterna ovan mer eller mindre fungerar som kryddor/smaksättare i grytor eller kefiren. Likadant är det med nötter/fröer. Det vill säga ett väldigt litet intag på mindre än en näve om dagen. Mängden mejerier var mer än normalt och det berodde på en kombination av att jag unnade mig och för att vi vid ett par tillfällen var bortbjudna och då kräver artigheten lite social smidighet.

I övrigt representerar den här veckan mitt intag bra utifrån hur jag har ätit de senaste två månaderna. Kryddorna känns väldigt sparsmakade men det har med min hustrus autoimmuna kost att göra (vissa kryddor riskerar att hämma en läkande tarm). Många kryddor står ute i kylan just nu men som snart nog kommer att komma in i värmen igen.

Jag tyckte verkligen om att göra den här lilla analysen och det beror givetvis på mitt behov av att ständigt analysera och reflektera. Många saker såsom träning är väldigt enkelt att ha en uppfattning om ifall man har en träningsapp men maten är svårare. Jag tror att vi ofta kan ha en uppfattning om att vi äter nyttigt eller mindre nyttigt men svart på vitt blir det mer påtagligt och kanske annorlunda än vad vi trodde.

Rekommenderar alla att göra en liknande analys. För hur du tror att du äter stämmer kanske inte med vad det är du faktiskt stoppar i dig. En liten kaka eller fika här och där kanske blir ganska mycket under en vecka till exempel. Likaså läsken eller.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar