tisdag 8 oktober 2019

Keto av Martina Johansson


Vad innebär det att äta en ketogen kost? Varför ska man göra det? Vilka fällor kan man hamna i och vilka misstag finns det risk för att göra?

Den här boken är en mycket tydlig guide eftersom den bevarar frågorna ovan och mycket mer därtill. Det jag speciellt tycker om med boken är fallbeskrivningarna som Martina tar upp. Vi är väldigt individuella och då är det rimligt att vi stöter på olika bekymmer i vår hälsa. Därför reagerar vi också olika på olika matvaror. Det som passar mig kanske inte fungerar för någon annan. En annan väldigt bra sak är att Martina skriver några rader om den mentala biten. Det är inte så lätt att avvika från mainstream. Att göra annorlunda ses inte med blida ögon och det kräver en styrka för att orka stå på sig. Detta är något jag och min fru verkligen har känt av i allt ifrån barnuppfostran till kostomläggningar. Viktigt att vara insiktsfull i vad det är man ger sig in på.

Slutligen tycker jag att det är befriande att hon tar upp miljöaspekten. Miljön är oerhört viktig men diskussionsklimatet just nu är absurt. Att lägga skulden på köttätandet är så fullständigt ologiskt och därför skönt att Martina ägnar några mycket välformulerade rader om detta också.

För egen del var det perfekt timing med den här boken just nu eftersom jag i ungefär en månad nu har strypt kolhydratsintaget rejält. Jag har här fått bekräftat att jag har koll på vad jag gör samtidigt som jag har fått lära mig lite nytt och känner mig därmed ännu tryggare i hur jag äter just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar