torsdag 24 oktober 2019

Sockerbomben i din hjärna av Bitten Jonsson och Pia Nordström


Sockerbomben i din hjärna riktar sig framförallt mot dig som är beroende av socker eller någon annan stimulans. Den går noggrant igenom vad som händer i kropp och huvud och varför det är så lätt att återfalla. Genom olika fallbeskrivningar ges läsaren mängder med tips om hur man ska göra för att arbeta bort beroendet och hur man ska leva och äta för att inte falla dit igen.

Jag har länge känt till den här boken men valt att prioritera bort den eftersom den inte har känts aktuell för mig. Men så lyssnade jag på Bitten Jonsson i en podd och kände att det skulle vara intressant att läsa boken också.

Jag brukar halvt på skämt skoja om att jag är en sockermissbrukare och i viss mån är jag det men har inga större problem med att sätta upp ett regelverk som jag håller för att inte missbruka det söta. För min del tillförde boken inte speciellt mycket. Intressant att läsa om hur kropp och huvud reagerar på olika stimuli men annars kan jag detta och eftersom så mycket i boken verkligen riktar sig till den som har problem med detta på riktigt blir boken lite inaktuell för just mig. Däremot är jag övertygad om att boken är riktigt bra och kanske livsviktig för de som har problem och de som är anhöriga till de med missbruk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar