tisdag 15 oktober 2019

Utbildning hos Walkfeeling

Som ett led i min nya målsättning att få en friskare och mer funktionell kropp var jag på en tvådagarsutbildning hos Walkfeeling.


Syftet med kursen var få en ny och ökad förståelse för hur man kan få kroppen att röra sig som ett team och därmed hitta tillbaka till en livslång rörelsefrihet. Spelar det till exempel någon roll hur vi står, går och sitter i vår vardag?

Såklart att det gör. Problemet är att vi idag inte gör detta på det naturliga sätt som vi borde. Vi är sociala varelser som har "lärt" oss att stå, gå och sitta på ett felaktigt sätt. Olika ideal och hur vår omvärld och vardag ser ut påverkar oss och har fått oss att lämna vårt ursprungliga rörelsemönster. Vår kropp och våra muskler får därför inte den vila vi tror att vi ger den. Kroppen snedbelastas istället och används på ett felaktigt sätt som i förlängningen gör att vi får bekymmer med den. 



Våra felaktiga ställningar och rörelser gör att kroppens olika delar istället för att samarbeta motverkar varandra och då blir det som en bil som både gasar och bromsar samtidigt. Förödande eftersom det vi gör mest av under det vakna dygnet är just att sitta, stå eller gå. 

Walkfeeling delar in vår kropp i 6 olika delar:

1. Huvud och nacke
2. Överkropp och armar
3. Bäcken
4. Ben
5. Fötter och fotleder
6. Andning

Det är dessa delar som måste samarbeta och om de gör det kommer den att lösa det som exempelvis stretchingen inte löser.

Utbildningen har gett mig en hel del att tänka på. De närmaste dagarna kommer att gå åt till att analysera min vardag för att sedan förändra. En förändring som förhoppningsvis kommer att leda till en kropp som används och vilar mer korrekt och därmed kommer spänningar och svagheter att rätta till sig. 

Jag köper verkligen konceptet som Walkfeeling har. Vi är inte gjorda för det moderna samhället och vår enorma förmåga att anpassa oss har i det här fallet blivit en nackdel. 

Ett lejon styrketränar inte. Den har sin jakt. Äter gott och ligger sedan och vilar. När den går är det med minsta möjliga fart och totalt avslappnat. I vilan, i gången alstrar den energi för att senare kunna explodera igen. 


När jag inte tränar och springer ska jag framöver bli ett slappt och energisparande lejon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar