lördag 24 juni 2023

Nytt liv - nya målsättningar

De senaste året har min axel på olika sätt gjort att jag sakteligen har fått begränsa mina olika rörelseformer eller helt enkelt fått upphöra med några av dem helt. 

Styrketräningen. Benstyrka, mage och rygg har fungerar men ingenting med överkroppen i övrigt.

Rollerblades. Inget alls eftersom jag inte har vågat då jag knappast hade kunnat parera ett fall med en arm/axel.

Rullskidor/längdskidor. Har varit omöjligt det här året.

SUP/Kajak. Har varit omöjligt det här året.

Cykling. Transportcykling har fungerat men inga gupp eller andra stötande ojämnheter.

Löpning. Har fungerat. 

Begränsat men jag har ändå kunnat leva mitt liv på ett förhållandevis normalt sätt ändå eftersom jag kunnat träna varje dag om än utan större variation. Men nu blir det totalt annorlunda och för att jag både ska kunna överleva detta mentalt och känna en meningsfullhet måste jag hitta nya mål som motiverar mig och som även kan utveckla mig. 

Inget ont som inte har något gott med sig. Jag tänker att denna nya livssituation som operationen inneburit ska göra mig starkare och bättre eftersom jag tvingas lägga om vardagen. Lång löpvila har bevisligen stärkt många andra och kommer vara bra även för mig.  En vila jag aldrig hade tagit frivilligt. Alla dessa begränsningar kommer att leda till tid som måste utnyttjas för att jag inte ska bli tokig och det jag tänker lägga min tid på är följande:

Mer meditation. Jag har mediterat på en blygsam nivå i många år och får nu en möjlighet att utöka.

Tåhävningar och benstyrka till förbannelse. Överkroppen kommer jag inte kunna göra mycket med men jäklar vad det ska göras tåhävningar och utfallssteg. 

Backpromenader. Att bara promenera duger inte. Jag måste på något sätt få upp min puls och då är det backar som gäller eftersom jag inte ser så många alternativ just nu. Sätta mig på en motionscykel inomhus kommer jag definitivt inte klara av mer än några få gånger. De ska bli många höjdmeter.

Mer läsning. Jag har slarvat med min läsning det senaste halvåret och det tänker jag skärpa till mig med. Syndabocken har tveklöst varit att jag har spelat schack på nätet. Fantastiskt på många plan men inte gynnsamt för läsningen.

Bli bättre på schack. Låter som ett märkligt mål med tanke på ovan men min plan är minska schacktiden och istället använda den bättre. Istället för att bara spela matcher tänker jag att jag sätter en tidsgräns som innefattar både matcher och schackproblem. 

Utveckla mitt ätande. Äta långsammare och mindre. Idag äter jag alltid för snabbt och för ofta för mycket. Mättnadskänslan blir otrevlig och detta vill jag verkligen göra något åt och lämpligt då att göra det när jag inte kommer att kunna träna på samma nivå som normalt. Det är i grund och botten alltså inte en viktfråga eftersom jag har haft samma vikt i drygt 10 år och inte behöver gå ner. Men jag är lite nyfiken på ifall detta skulle innebära en viktminskning. Visserligen inget jag strävar efter men heller inget som skulle göra någon skada. Mina barn skrattar åt mig just nu eftersom jag är på gränsen till överviktig när man räknar enligt BMI. 

Se möjligheter till fler mål. Att på förhand eller i början av en ny livssituation se förändringar och nya mål är en sak men mitt i en annan. Jag tänker att efter några veckor kommer fler saker ploppa upp i huvudet på mig som jag idag inte kan föreställa mig och då gäller det att vara öppen och därmed mottaglig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar