lördag 23 januari 2021

Luft och syre - Rymd och rörelse

Utomhus - energi!

Bilen till jobbet. Inomhus, inomhus hela dagen förutom när jag får anledning att gå mellan skolbyggnaderna. Utomhustiden är så kort att den inte hinner göra mig något gott men jag känner verkligen med mina andetag att det är det här jag behöver. Arbetsdagen lider mot sitt slut vilket även jag gör. Lider.

Det är som om kranen eller kanske termostaten som kontrollerar min energi dras åt mer och mer. Huvudet känns tungt och dimmigt. När dagen är slut och jag promenerar mot bilen känner jag det igen. Energin som utomhus innebär. Snart....

Bilfärden hem är trött. Hemma tar jag mig en kaffe innan den tänkta löpningen. Sitter ner och har en märklig konflikt inom mig. Ena halvan vill krypa ner och ge efter för det energilösa. Den andra halvan vet att vi måste ut. Ut till rörelsen och luften. Ut till syret och rymden.

Det blir som ett korsdrag igenom huvudet. Rörelsen ute ventilerar och blåser bort dimman. Som om det där urladdade batteriet gör plats och får en snabbladdning av det där grundläggande som är så viktigt för oss. Rörelse utomhus i naturen. 

Jag har väldigt bra koll på hur min kropp och mitt huvud fungerar. Energimässigt är det aldrig maten. Jag har i så många år nu ätit en lågkolhydratkost att jag ständigt har tillgång till mitt härliga fett. Sömnen är viktig men eftersom den oftast är mycket god påverkar inte den mig så ofta negativt. Däremot det här med rörelselös inomhustid. Det påverkar mig tveklöst allra mest.

För de gånger jag cyklar eller springer till jobbet inträffar aldrig den här energilösheten. Jag behöver rörelse utomhus varje dag för att må som bäst. Underbart eftersom det varken är dyrt eller är något jag har svårt för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar