söndag 31 januari 2021

Den eviga matchen om lyckan - av Johan Norberg

Vad är lycka och hur blir vi lyckliga? Vad säger filosoferna? Vad säger vetenskapen? Hur stor del har exempelvis ekonomi, jämförelsen med andra och ens mentala inställning till problem? För att inte tala om balansen mellan motgång och medgång samt målsättningar och längtan?

I den här boken gör Norberg en genomgång av begreppet lycka och vårt krångliga förhållande till det på ett förhållandevis lättläst sätt. Jag tycker att boken är bra och som alltid med den här typen av böcker ger den mig framförallt två saker. Först och främst kunskap och input. Frågor att fundera över och förhålla mig till samt en fin klapp på axeln. Jag upplever att jag mår bra och är lycklig. Jag har en hel del fysiska och mentala hälsonycklar jag följer och jag mår naturligtvis bra av att få dem bekräftade.

Lycka och välmående är ett resultat av både det fysiska och det mentala. Lättare att tänka "rätt" om kroppen har gett knoppen förutsättningar att göra så. Samtidigt är det inte fel att få tips och hjälp om hur man kan tänka för att just tänka "rätt". Det tycker jag att den här boken gör.

Rekommenderas. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar