lördag 26 december 2020

Smart!?


Är det tillverkaren jag anmäler om jag känner att mobilen kränker mig?

Smartphone, smartwatch, AI, algoritmer och fan och hans moster. Så smart och samtidigt så urbota dumt. 

Människan är den smartaste och bekvämaste av alla varelser på planeten. I ivern att utveckla och förbättra skapar vi oss en omgivning som är så innerligt smart att den samtidigt förpassar oss till korkade och lata nickedockor. 

Fysiskt har vi mängder med "hjälpmedel" för att underlätta vilket felanvänt leder till vårt fysiska förfall och givetvis skapar vi oss samma förutsättningar på det intellektuella planet. 

Det vi tränar på blir vi bra på och ju "smartare" allt runt omkring oss blir desto svagare blir vi. Detta blir oerhört tydligt när våra smarta system dessutom börjar idiotförklara oss.

Biljäveln som plötsligt tvärbromsar när jag ska parkera för att jag tydligen kör in för fort i fickan och där häckens välmående är viktigare än min nackes. För att inte tala om att stoltheten får sig en knäck när jag samtidigt är nära att kissa ner mig av överraskning.

Stavningskontrollerna som tror att jag inte kan stava. JAG KANSKE STAVAR "FEL" AV EN ANLEDNING!!?

Det går att räkna upp hur många exempel som helst där våra "smarta" system omyndigförklarar oss och jag tycker både att det är skrattretande och lite oroväckande. 

De senaste veckorna har min smarta kompis till mobil blivit ännu smartare efter någon uppdatering. Cyklandes med en podd i örat måste jag ha på högsta volym för att över huvud taget höra någonting i vindens brus. När då volymen plötsligt sänks.... Kan jag ha kommit åt volymknappen? Nej. Det är bara min telefon som i alla välmening idiotförklarar mig. 

Mycket väsen för ingenting? Det är väl bara att höja volymen igen och det är väl bra att systemen är till för vårt eget bästa?

Vårt eget bästa?

Jag vill givetvis inte tillbaka till stenåldern igen men jag är övertygad om att vi måste vara väldigt försiktiga med alla dessa smarta system. Ju bekvämare desto större risk för både ett intellektuellt och ett fysiskt förfall. Medvetenheten måste finnas och vi (inte våra smarta apparater) behöver göra aktiva val för att må bra. 

Hur många klarar tex av att inte googla så fort man stöter på en fråga man inte omgående kommer på svaret på? 

Om hjärnkontoret inte får jobba går det i konkurs och eftersom den stora majoriteten av oss förleds till bekvämlighet ser framtiden faktiskt lite läskig ut. 

Och nej. Det är inte så lätt att höja volymen på cykeln med dubbla vantar och noll fingerfärdighet. Jag blir antingen tvungen att stanna eller acceptera att jag inte hör någonting. 

Jättejobbigt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar