måndag 14 december 2020

Måltidens magi av Mats-Eric Nilsson

 Mats-Eric Nilssons böcker "Den hemlige kocken" och "Äkta vara" påverkade mig och min fru mycket för över 10 år sedan. Alla dessa tillsatser som vi då omedvetet stoppade i oss. Det har hänt lite sedan dess...

I "Måltidens magi" går Nilsson igenom hur måltiden en gång såg ut och vad den hade för roll i förhållande till hur det ofta ser ut idag. En måltid är så mycket mer än bara ett näringsintag vilket vi verkar ha glömt. Stress och jäkt bidrar till eländet för att inte tala om alla specialkoster, allergier och dieter. 

Måltiden har alltid varit en viktig källa till gemenskap och samvaro. Ett sätt att umgås på och lära känna varandra. Att se och bli sedd. Vad händer med oss om vi "alltid" äter ensamma eller på språng? 

Den här läsvärda boken är både lite rolig och intressant och förhoppningsvis får den läsaren att fundera och begrunda sina egna måltidsvanor. Jag för min del mår alltid bra att få bekräftat något som jag känner att jag mår bra av. Umgänget omkring en middag är svårslaget och något som betyder mycket för mig. Att få en liten djupare teoretisk genomgång om varför vi människor mår bra av att äta tillsammans är i sig kanske inte något nytt men en trevlig påminnelse. Dessutom får det mig motiverad till att lägga mer energi på att tillaga maten tillsammans. Helt klart ett utvecklingsområde för familjen P. Så här i juletider är det inte svårt att dra parallellen till julbaket. Något alla tycker är så mysigt. Varför inte skapa samma atmosfär och känsla genom att tillaga middagen lite oftare tillsammans?

En bra måltid - Kvalitativ mat lagat som lagas från grunden avnjuts tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar