fredag 26 juni 2020

Yoga - för dig som tränar av Monika Björn


En väldigt trevlig och lättillgänglig bok om yoga med fokus på övningar för den som tränar. Boken börjar med en allmän introduktion till varför man bör yoga och på vilket sätt. Sedan följer fem kapitel som fokuserar på längdskidåkning, cykling, simning, löpning och styrketräning.

I dessa kapitel förklaras hur kroppen belastas av dessa träningsformer och vilka yogaövningar som är lämpliga att utföra i anslutning till de olika träningssätten. Mot slutet följer en mer detaljerad genomgång om hur övningarna som finns med i boken ska genomföras.

Jag gillar både bokens upplägg och innehåll. Många bra bilder och förklaringar även om förklaringarna är något som just jag har svårt att ta till mig rent teoretiskt. En defekt hos mig som garanterat inte gäller alla.

Flera av övningarna kände jag igen och det kändes bra att jag fått till mig en del av dem även från annat håll. Blir som en liten källkritisk bekräftelse...

Klart läsvärd bok som rekommenderas som av förklarliga skäl bör köpas och inte lånas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar