tisdag 23 juni 2020

Dämpa inflammation av Martina Johansson och Ralf Sundberg

Dämpa inflammation : en praktisk guide till ett friskare liv (inbunden)

Jag var tvungen att läsa igenom vad jag hade skrivit om den förra boken om inflammation som de här författarna skrivit för att få en uppfattning om vad det är som skiljer dem åt.

https://lararhalsocoachen.blogspot.com/2018/11/boken-gar-grundligt-igenom-hur-vi.html

Och när jag läser igenom den så känner jag att mitt omdöme är i princip identiskt. Det här är en mycket bra bok som antingen öppnar upp ögonen eller påminner läsaren om hur de olika hälsosystemen fungerar i kroppen. Jag vet inte om det egentligen kommer fram så mycket nytt i den här andra boken men det tycker jag inte spelar någon roll.

Jag blir påmind och motiverad att fortsätta att leva som jag gör. Mina kunskaper blir bättre och tryggare med repetition.

Jag önskar verkligen att fler kunde ta till sig detta och utmaningen är hur "vi" ska få ungdomen att vilja se och förstå.

Den sjuke (vuxne) som mår dåligt och som vill förbättring tänker jag är (eller borde rimligtvis bli)  motiverad och kan tänka sig att läsa in och lära sig. Men hur får vi våra barn och ungdomar att inse att de i fullaste fart är på väg in i en stenhård vägg av ohälsa? Jag tror tyvärr inte att de öppnar den här typen av böcker....

Kanske att några av dem iallafall suger åt sig något av vad deras gubbe till lärare försöker lära dem och sen att de i sin tur kan påverka.....

Hoppas, hoppas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar