lördag 11 april 2020

Inför äventyret Partille - Jönköping

I flera år har jag fascinerats, inspirerats och motiverats av personer som Rune Larsson, Kristina Paltén, Jonas Colting, Björn Sunesson och Fredrika Ek.

Äventyrare som tagit pick och pack för att per egen maskin ta sig från punkt A till B. Nu äntligen ska jag själv ut på ett litet äventyr. Verkligen i lightvariant jämfört med personerna ovan men likväl ett första steg mot något nytt.


Helgen fredag 24/4 till söndag 26/4 ska jag springa "skogen" mellan Partille och Jönköping enligt nedan:

Dag 1 Partille - Borås ca 76 km.
Dag 2 Borås - Ulricehamn ca 51 km.
Dag 3 Ulricehamn - Bankeryd ca 70 km.
Hela sträckan: ca 197 km.

Det här är något jag har funderat på länge och det har krävts en del tankearbete och erfarenheter för att få till det på bästa sätt. Det jag vill med den här löpningen är följande:


Jag vill springa själv. Jag uppskattar verkligen de stunder jag får vara ensam och i fred men vad kommer jag att tycka om tre "hela" dagar?

Jag vill springa i skogen. Min löpning är numera i mångt och mycket en inre resa och den görs bäst i naturen.

Jag vill springa. Att springa över en helg i skogen innebär ett problem vad gäller packning och tyngd. Jag har vid ett antal tillfällen sprungit helglöpningar med tält, sovsäck med mera men det blir tungt och påverkar onekligen löpkänslan. För att få till det på bästa sätt kommer jag därför lyxa till det med hotellövernattningar istället. Det gör att jag kommer att kunna packa betydligt lättare och därmed få en helt annan upplevelse. Från början hade jag tänkt att övernatta på vandrarhem men det visade sig att de inte kunde tillfredsställa mitt frukostbehov och då var det inte så mycket att fundera på.

Maten
Middag och frukost kommer att intas i civilisationen och i övrigt ser jag till att ha med mig det jag behöver under dagen i ryggan. Blir troligtvis en och annan nöt, ägg och förmodligen bananpannkakor dag ett.

Upplevelsen
Naturen och ensamheten ser jag fram emot men även kravlösheten. Det här är ingen tävling. Jag kommer att springa och gå, sätta mig och njuta och garanterat även lägga mig slumra en stund (hoppas vädergudarna kommer att vara med mig).

M E N SÅ FINNS DET ETT VISST COVID19 OCKSÅ.....

Det gör att jag eventuellt kommer att bli tvungen att tänka om. Logistiken hem behöver jag hjälp med och därför inte säkert att jag hamnar i Jönköping trots allt. Det viktiga är trots allt att jag får mina tre dagar i skogen och om det sedan innebär att jag lufsar runt i Borås med omgivning eller Ulricehamn känns inte så viktigt. Det blir vad det blir.

Oavsett blir det intressant, spännande och lärorikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar